VMwareدانشنامهمجازی سازی

vSphere High Availability چیست؟

قابلیت HA یا High Availability یکی از مباحث خیلی مهم در VMware می باشد که در کنار DRS و FT می تواند دسترسی پذیری ماشین ها را بشکل قابل توجهی افزایش دهد.

تصور کنید شما یک برنامه در حال اجرا بر روی یک ماشین مجازی دارید و این ماشین مجازی بر روی یک سرور ESXi اجرا می شود. زمانی که برای سرور ESXi مشکلی رخ دهد، داشتن یک مکانیزم برای راه اندازی مجدد ماشین های مجازی بر روی سرورهای دیگر بسیار حیاتی خواهد بود. تمام کاری که HA در VMware انجام می دهد همین است. در واقع HA، مکانیزم راه اندازی خودکار برای ماشین های مجازی است که بر روی سرورهای معیوب قرار دارند. از الزامات استفاده از قابلیت HA داشتن یک فضای ذخیره سازی اشتراکی است که تمامی هاست ها به آن متصل شوند و همچنین ساخت یک کلاستر در vCenter و قرار دادن هاست ها درون آن، است.

عکس 105

 

در شرایطی که یکی از سرورها از دسترس خارج شود، HA ماشین های مجازی آن سرور را در سرورهای دیگر Restart می کند.

عکس 106

vSphere HA چگونه کار می کند ؟

برای راه اندازی این مکانیزم در ابتدا باید یک کلاستر در محیط vCenter بسازیم. کلاستر گروهی از سرورها است که می توانند منابعی مانند حافظه، CPU و فضای ذخیره سازی را به اشتراک بگذارند. هنگام اضافه شدن سرورها به کلاستر، vCenter بر روی آنها یک Agent نصب می کند. سپس از بین سرورهای موجود در کلاستر، یک سرور به عنوان Master انتخاب می گردد و بقیه سرورها به عنوان Slave به این سرور متصل می گردند. Agent HA از طریق ارسال پیغام های Heartbeat (بر روی یک VMKernl-Port که سرویس Management بر روی آن فعال گردیده است) بین Master و Slave سلامت سرورها را چک می کند و در صورت توقف ارسال Heartbeat از یک سرور Slave، ماشین های مجازی آن سرور، در سرورهای دیگر Restart می گردند. در صورت از دست رفتن سرور Master نیز، یکی از سرورهای Slave جایگزین آن گردیده و مکانیزم به کار خود ادامه می دهد. بدین ترتیب HA می تواند بدون نیاز به vCenter از ماشین های مجازی در قبال از دست رفتن Host ESXi محافظت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا