برنامه نویسیدانشنامه

پایتون چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تعداد زبان‌های برنامه نویسی در دنیا دائماً در حال رشد است و هر کدام نیز کاربردهای مختلف و مزایا و معایب خودشان را دارند. امروزه یکی از زبان‌‌های برنامه نویسی مطرح بین برنامه نویسان پایتون است که روز به روز به میزان محبوبیت آن اضافه می‌شود. از این زبان برنامه نویسی برای انجام کارهایی زیادی از جمله برنامه نویسی هوش مصنوعی (AI)، توسعه وب، ساخت اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ استفاده می‌شود. اگر برای شروع آموزش پایتون و انتخاب آن با شک، تردید و سوالات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

اولین و مهمترین ویژگی زبان برنامه نویسی پایتون که مانور زیادی بر روی آن داده می شود «سادگی و آسانی» است. به همین دلیل این زبان می تواند بهترین انتخاب در مقابل کسانی باشد که می خواهند برای اولین بار وارد عرصه یادگیری یک زبان برنامه نویسی شوند. پایتون را خیلی سریع می‌توانید یاد بگیرید و به سرعت کدنویسی را با آن شروع کنید. اما اشتباه نکنید، سادگی پایتون به معنای ضعیف بودن آن نیست، بلکه python یک زبان برنامه نویسی مفسری، Cross-platform و سطح بالاست که از شیء گرایی و برنامه نویسی ساختار یافته بطور کامل پشتیبانی می‌کند. پس باید گفت که در عین سادگی بسیار پیشرفته نیز می باشد.

پایتون چه ویژگی هایی دارد؟

پایتون زبانی قدرتمند و منعطف است که ساختاری بسیار منظم و کدنویسی در آن بسیار راحت است. این زبان برنامه نویسی تمرکز زیادی روی خوانایی کدها دارد، به طوری که هر کسی می‌تواند به راحتی کدهای این زبان را بخواند و با آن ارتباط برقرار کند. همانطور که اشاره شد، پایتون از انواع روش‌های برنامه نویسی مثل پروسه‌ای، تابعی و البته شیء گرایی پشتیبانی می‌کند. همین مورد باعث شده که در پروژه‌های بزرگ و حساس روی پایتون حساب باز کنند.

مفسری بودن این زبان یعنی کدهای پایتون خط به خط توسط مفسر ترجمه می‌شوند. مفسر پایتون برای سیستم عامل‌های مختلف وجود دارد. وظیفه این مفسر تبدیل کدهای پایتون به زبان ماشین و سپس اجرای آن‌ها است. بسیاری از توزیع‌های لینوکس بطور پیشفرض پایتون و مفسر آن را دارند و شما بدون نیاز به انجام هیچ اقدامی می‌توانید کدنویسی را در این سیستم عامل شروع کنید. همچنین فایل نصبی نسخه ویندوز و سیستم عامل مک‌ هم از سایت پایتون قابل دانلود است.

پایتون تحت پروانه اختصاصی خودش به نام PSFL یا Python Software Foundation License منتشر می‌شود. این مجوز کاملا مشابه مجوز GPL است، اما در بند چهارم سخت‌گیری کمتری برای بازنشر نرم افزارها در نظر گرفته است. به همین دلیل توسعه دهندگان به راحتی برای این زبان کتابخانه‌های زیادی طراحی کرده اند و به لطف آن‌ها پایتون کتابخانه‌های مشهوری دارد که در توسعه و پیشرفت آن نقش مهمی ایفا کرده‌اند. این کتابخانه‌ها بودند که پایتون را محبوب‌تر کرده و پای این زبان را به حوزه‌های مختلفی مثل طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن، هوش مصنوعی و داده کاوی باز کردند.

تاریخچه پایتون

پایتون (به انگلیسی: Python) یک زبان برنامه‌نویسی تفسیری، سطح بالا، و همه منظوره است، که توسط خیدو فان روسوم (Guido van Rossum) از کشور هلند طراحی و اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شده است. فلسفه اصلی طراحی پایتون «خوانایی بالای کد» می‌باشد و نویسه‌های فاصله خالی در آن معنادار هستند و مکرر استفاده می‌شوند. ساختار زبانی و دیدگاه شیءگرا در پایتون به گونه‌ای طراحی شده است که به برنامه‌نویس امکان نوشتن کد منطقی و واضح را برای پروژه‌های کوچک و بزرگ می‌دهد.

نام پایتون از گروه کمدین بریتانیایی مانتی پایتون که سازندهٔ پایتون به آن علاقه‌مند بود گرفته شده است. اشاره به مانتی پایتان در فرهنگ پایتون و کدهای آن به وفور دیده می‌شود 

اولین نسخه پایتون در سال ۱۹۹۰ معرفی شد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۱، مفاهیم مهمی مثل Class ،List و String در پایتون پشتیبانی شد. همچنین از مهمترین ویژگی هایی که در این سال به این زبان اضافه شد، می‌توان به پشتیبانی از Lambda ،map و Filter اشاره کرد. همه این موارد دست به دست هم داده بودند تا برنامه نویسی تابعی (Functional Programing) در پایتون راحت‌تر انجام شود.

در سال ۲۰۰۰ تحولی بزرگ برای زبان پایتون اتفاق افتاد. در این سال پایتون ۲ معرفی شد و برنامه نویسان زیادی از آن استقبال کردند. مهم‌ترین تغییری که در این نسخه شاهد بودیم، پشتیبانی از Unicode بود. یونیکد برای نمایش کاراکترها، از ۱۶بیت استفاده می‌کند. در صورتی که کد ASCII با ۸ بیت کار می‌کند. بعد از این تغییر پایتون می‌توانست تا ۶۵.۵۳۶ کاراکتر را پشتیبانی کند.

در سال ۲۰۰۸ پایتون ۳ معرفی شد تا مشکلات رایج در نسخه قبلی را حل کرده و روش‌های قدیمی برنامه نویسی را حذف کند. بعد از این نسخه پایتون‌کارها به دو گروه تقسیم شدند. برنامه نویسانی که به پایتون ۲ مسلط هستند و برنامه نویسانی که با پایتون ۳ کار می‌کنند.

امروزه پایتون یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی در دنیا است. شرکت های بزرگی مانند اینستاگرام، یاهو، ناسا، گوگل، اسپاتیفای، نتفلیکس، اوبر، ردیت، دراپ‌باکس، پین‌ترست و بسیاری دیگر از بزرگان حوزه های مختلف، از این زبان برنامه نویسی در تمام یا بخشی از اپلیکیشن های خود استفاده می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا