سئوفناوری اطلاعات

محتوای تکراری و اثر آن بر سئوی سایت

در این مطلب، من به شما نشان می‌دهم که چگونه محتوای تکراری را در وب‌سایت خود پیدا کنید و توضیح می‌دهم که چرا مهم است که از مشکلات احتمالی آن آگاه باشید و در ادامه راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات محتوای تکراری ارائه می‌دهم. اگرچه محتوای تکراری همیشه مشکل ساز نیست، خوب است که مراقب آن باشید و ارزیابی کنید که آیا نیاز به رسیدگی دارد یا خیر. در پایان، شما درک کاملی از نحوه حفظ منحصر به فرد محتوای وب سایت خود و بهینه سازی آن برای سئو خواهید داشت.

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری به محتوایی اطلاق می‌شود که دقیقاً یکسان یا بسیار مشابه باشد و در بیش از یک صفحه وب ظاهر شود. این می‌تواند برای موتورهای جستجو مشکلاتی ایجاد کند زیرا آن‌ها سعی می‌کنند تصمیم بگیرند کدام نسخه را در نتایج جستجو، رتبه بندی یا نمایش دهند.

انواع مختلفی از محتوای تکراری وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید:

  • محتوای کاملاً تکراری: این مشکل ممکن است به دلیل کپی پیست یا مشکلات فنی مانند داشتن محتوای یکسان در URL های مختلف رخ دهد.
  • محتوای تقریباً تکراری: زمانی است که محتوا تقریباً یکسان است، اما با تغییرات جزئی، مانند بازنویسی یا تغییر ترتیب پاراگراف‌ها. این می‌تواند زمانی رخ دهد که چندین صفحه یک موضوع را پوشش می‌دهند اما دقیقاً یکسان نیستند.

البته، وقتی صحبت از محتوای تکراری می‌شود، فقط منظور محتوای داخل بدنۀ صفحه نیست بلکه عناصر مهم دیگری را نیز شامل می‌شود که عبارتند از:

  • عنوان متا (Meta titles): تاثیر عنوان صفحه بر سئو، غیرقابل انکار است. عنوان متا عنوان قابل کلیکی است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) برای یک صفحه وب مشخص نمایش داده می‌شود. عنوان متا به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع صفحه شما را درک کنند. داشتن عناوین متای تکراری می‌تواند موتورهای جستجو را گیج کند و بر رتبه‌بندی شما تأثیر منفی بگذارد. البته گوگل خیلی دوست دارد عناوین متا را بازنویسی کند، اما این یک سیگنال بسیار مهم برای موتورهای جستجو در مورد اینکه صفحه واقعاً در مورد چیست، است.
  • توضیحات متا (Meta descriptions): توضیحات متا خلاصه‌ای از محتوای یک صفحه وب است که در زیر عنوان متا در SERP ظاهر می‌شود. توضیحات متای منحصر به فرد و خوب می‌تواند نرخ کلیک شما (CTR) را با ترغیب کاربران به کلیک بر روی صفحه شما بهبود بخشد. توضیحات متای تکراری ممکن است موتورهای جستجو و کاربران را گمراه کند و به‌طور بالقوه ارتباط درک شده با صفحۀ ما را کاهش دهد. گوگل همچنین بسیار دوست دارد توضیحات متا را نیز بازنویسی کند و توضیحات متا یک عامل رتبه بندی نیست، اما همچنان یک تمرین خوب است که آن‌ها را در هر صفحه، منحصر به فرد کنید.
  • برچسب یا تگ H1: تگ H1 عنوان اصلی یک صفحه وب است و معمولاً عنوان یا موضوع اصلی محتوا است. این تگ برای سئوی درون صفحه بسیار مهم است، زیرا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تمرکز صفحه را مشخص کنند. تگ‌های تکراری H1 در صفحات مختلف می‌تواند درک ساختار سایت شما و شناسایی صفحاتی که باید در رتبه‌بندی جستجو در اولویت قرار گیرند را برای موتورهای جستجو دشوار کند.

  • برچسب یا تگ H2: تگ‌های H2 زیرعنوان‌هایی هستند که برای سازماندهی محتوای شما در بخش‌های کوچک‌تر استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا ساختار و سلسله مراتب محتوای شما را درک کنند. مشابه تگ‌های H1، تگ‌های تکراری H2 نیز می‌توانند باعث سردرگمی موتورهای جستجو شوند و بر سئوی وب سایت شما تأثیر منفی بگذارند.

جریمه محتوای تکراری

یک افسانه رایج در مورد “جریمه محتوای تکراری” وجود دارد، اما حقیقت این است که هیچ مجازات مستقیمی از سوی گوگل برای داشتن محتوای تکراری وجود ندارد. اگر جریمه‌ای وجود ندارد، پس پیامد منفی احتمالی داشتن محتوای تکراری چیست؟

  • هنگامی که موتورهای جستجو با محتوای تکراری مواجه می‌شوند، برای تعیین نسخه فهرست‌بندی و نمایش در نتایج جستجو تلاش می‌کنند. این می‌تواند منجر به عدم نمایش نسخه دلخواه شما شود.
  • محتوای تکراری می‌تواند ارزش لینک شما را کاهش دهد، زیرا بک لینک‌هایی که به نسخه‌های مختلف یک محتوا اشاره می‌کنند بین آن نسخه‌ها تقسیم می‌شوند. ادغام این پیوندها در یک صفحه واحد به‌طور قابل توجهی اعتبار صفحه شما و شانس رتبه بندی بالاتر را بهبود می‌بخشد.
  • داشتن محتوای تکراری در وب سایت شما می‌تواند منجر به تجربه کاربری ضعیف شود. کاربران ممکن است در صورت مواجهه با محتوای یکسان در چندین صفحه، سردرگم یا ناامید شوند و در نتیجه نرخ پرش افزایش یافته و تعامل کاربر کاهش یابد.
  • موتورهای جستجو بودجه خزیدن مشخصی را به هر وب سایت اختصاص می‌دهند، که تعیین می‌کند آن‌ها در یک بازه زمانی خاص چند صفحه را بخزند. محتوای تکراری می‌تواند بودجه خزیدن شما را هدر دهد، زیرا موتورهای جستجو به جای کشف محتوای جدید و منحصر به فرد در سایت شما، زمان خود را صرف خزیدن و ایندکس صفحات تکراری می‌کنند.

چه زمانی محتوای تکراری مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

در حالی که محتوای تکراری می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سئوی وب سایت شما شود، شرایطی وجود دارد که این نگرانی را حل می‌کند.

  • صفحات غیرقابل ایندکس (Non-indexable pages): محتوای تکراری در صفحات غیرقابل ایندکس، مانند مواردی که دارای متا تگ “noindex” هستند، بر سئوی شما تاثیری نخواهد گذاشت زیرا موتورهای جستجو این صفحات را ایندکس نمی‌کنند.
  • صفحات Canonicalized: به‌طور مشابه، اگر محتوای تکراری در صفحاتی با یک برچسب کنونیکال به منبع اصلی داشته باشید، موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که تکرار، عمدی است و فقط نسخه اصلی و متعارف را فهرست و رتبه‌بندی می‌کنند.
  • صفحات بی‌اهمیت: گاهی اوقات ممکن است در صفحاتی که قرار نیست در نتایج موتورهای جستجو رتبه‌بندی شوند، محتوای تکراری داشته باشید، مانند صفحه سلب مسئولیت‌های قانونی، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی، یا شرایط و ضوابط. در این موارد، محتوای تکراری نگران کننده نیست زیرا بر استراتژی یا اهداف سدوی شما تأثیر نمی‌گذارد.

رفع مشکل محتوای تکراری

برای رفع مشکلات محتوای تکراری در وب سایت خود، راه‌حل‌های زیر را در نظر بگیرید:

استفاده از تگ کنونیکال

از برچسب‌های کنونیکال برای هدایت موتورهای جستجو به نسخه اصلی و ترجیحی یک صفحه استفاده کنید. اگرچه گوگل تگ‌های کنونیکال را به عنوان یک اشاره در نظر می‌گیرد و ممکن است URL کنونیکال دیگری را انتخاب کند، اما استفاده از آن‌ها روش خوبی است.

ابزار URL Inspection را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید تا پیوند کنونیکالی را که گوگل برای یک URL مشخص انتخاب کرده است ببینید. این تضمین می‌کند که صفحه اصلی ایندکس و رتبه بندی می‌شود در حالی که موارد تکراری در آن ادغام می‌شوند.

محتوای منحصر به فرد برای صفحات مشابه ایجاد کنید

اطمینان حاصل کنید که هر صفحه در وب سایت شما دارای یک هدف خاص و محتوای منحصر به فرد است. صفحات تکراری را مجدداً برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی مختلف متمرکز کنید تا برای کاربران متمایز و ارزشمند شوند. این نه تنها تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد بلکه به موتورهای جستجو کمک می‌کند بین صفحات تمایز قائل شوند و آن‌ها را بر اساس آن رتبه‌بندی کنند.

ریدایرکت، ادغام یا حذف صفحات تکراری

اگر چندین صفحه با محتوای یکسان دارید، از تغییر مسیرهای ۳۰۱ استفاده کنید تا کاربران و موتورهای جستجو را به نسخه ترجیحی راهنمایی کنید. همچنین می‌توانید صفحات تکراری را با ترکیب محتوای آن‌ها و افزودن ۳۰۱ تغییر مسیر از صفحات حذف شده به صفحات ادغام شده با یکدیگر ادغام کنید.

از طرف دیگر می‌توانید صفحات تکراری را حذف کنید. این به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را به‌طور موثرتری خزیده و ایندکس کنند. با این حال، قبل از حذف صفحات، باید از روش‌های ایمن استفاده کنید تا خطای ۴۰۴ دریافت نکنید.

پرسش و پاسخ

آیا گوگل محتوای تکراری را جریمه می کند؟

هیچ جریمه مستقیمی از طرف گوگل برای داشتن محتوای تکراری وجود ندارد. با این حال، محتوای تکراری همچنان می‌تواند بر رتبه‌بندی و دیده شدن وب‌سایت شما در نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارد.

پیامدهای منفی وجود محتوای تکراری در وب سایت چیست؟

پیامدهای منفی داشتن محتوای تکراری عبارتند از دشواری موتورهای جستجو در تعیین ایندکس کردن نسخه، کاهش ارزش لینک، تجربه کاربری ضعیف و هدر رفتن بودجه خزیدن.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا