برنامه نویسیدانشنامهسایر

تفاوت بین کدر، برنامه نویس و دولوپر

در بسیاری از موارد دیده شده که افراد این سه تخصص را با هم اشتباه می گیرند و حتی این عدم آگاهی نسبت به این تخصص ها در بعضی از مواقع منجر به شکست یک استارتاپ می شود. در ادامه سه تخصص  کدر، برنامه نویس و دولوپر را جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

Coder کیست؟

کدنویس یا کدر به شخصی گفته می شود که می تواند کد بنویسد و مفاهیم اولیه برنامه نویسی و سینتکس های زبان برنامه نویسی که با آن کد می زند را می‌داند اما دیدگاه و توانایی های یک برنامه نویس را ندارد، یک کدنویس دیدگاه یک برنامه نویس را هنوز پیدا نکرده و هنوز با مفاهیم مهم همان زبان نیز آشنایی ندارد. یک کدر در تلاش است که در مرحله بعد یک برنامه نویس شود.

Programmer کیست؟

برنامه نویس (به انگلیسی: Programmer) شخصی است که مدت زمان قابل قبولی با یک زبان برنامه نویسی کدنویسی کرده و اصول زبان برنامه نویسی و منطق آن را می‌داند. یک برنامه نویس لزوماً تسلط به تمامی زبان‌های برنامه نویسی ندارد ولی دیدگاه درستی از کدنویسی داشته و چندسالی است که کدنویسی می کند و پروژه های نمونه که گویای سطح برنامه نویسی اوست در دست دارد.

ارائه خدمات لینوکس

یک برنامه نویس می تواند کدهای دیگران را مطالعه و آن ها را بهینه کند. همچنین یک برنامه نویس خوب از کدهای آزاد برای پیشبرد برنامه های خود استفاده می کند.

Developer کیست؟

دولوپر (به انگلیسی: Developer) یا توسعه دهنده نرم‌افزار یک شخص متخصص و با تجربه در زمینه نرم افزار است. نکته بسیار مهم در مورد دولوپرها این است که یک دولوپر شخص با تجربه ای در زمینه های مختلف است.

کلمه توسعه دهنده به تنهایی معنی نمی‌دهد و باید تخصص بعدی آن نیز بیان شود، به عنوان مثال، توسعه دهنده برنامه های IOS یا توسعه دهنده وب یا وب دولوپر یا توسعه دهنده کرنل لینوکس.

یک توسعه دهنده حتما یک برنامه نویس خوب و حتی فراتر از آن است. توسعه دهنده، تجربه کار با تیم‌های مختلف در پروژه های مختلف را داشته و در پروژه های زیادی به عنوان یک برنامه نویس فعالیت داشته است.

یک توسعه دهنده نرم افزار می تواند معمولا از صفر تا صد یک پروژه را به تنهایی توسعه دهد، اگر چه در دنیای واقعی چنین اتقافی رخ نمی دهد اما نگرش وسیع توسعه دهنده باعث می شود برنامه نویسانی که در تیم با او همکاری می کنند به عنوان یک راهنما از حضور آن شخص استفاده کنند و دولوپر نیز کاملا متوجه فعالیت درست یا غلط برنامه نویسان و حتی تیم های دیگر فعال در گروه نیز می باشد. حضور یک دولوپر در تیم های استارتاپی بسیار مهم است چرا که دولوپرها دقیقا می دانند از چه ابزاری و در چه زمانی باید استفاده شود.

بر خلاف برنامه نویسان کم تجربه که علاقه بسیار زیادی به تولید کد از صفر دارند دولوپرها از کدهای آماده زیاد استفاده می کنند و این دقیقاً چیزی است که یک استارتاپ در شروع کار نیاز دارد، تا با کمترین هزینه بتواند به محصول نهایی خود نزدیک شود.

اگر توان مالی لازم برای استخدام یک دولوپر را در تیم خود ندارید، سعی کنید حتما از یک developer به عنوان مشاور در تیم خود استفاده کنید. تا بتوانید تشخیص دهید که در کجای راه هستید و باید به کجا بروید و آیا از ابزارها و زبان‌های درستی در حال استفاده هستید یا خیر.

هزینه یک مشاوره در شروع کار موجب درست جهت گرفتن فعالیت شما خواهد شد و اگر به این مهم دست پیدا نکنید در آینده نزدیک توان تغییر و بازگردانی انتخاب های اشتباه خود را نخواهید داشت و در نهایت منجر به شکست شما و تحمیل هزینه های فراوان می گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا