VMwareاتاق دانشدانشنامهمجازی سازیمقایسه ها

مقایسه Hyper-V و VMware

وقتی به برنامه ریزی و بودجه بندی واحد آی تی فکر می‌کنیم، اولین چیزی که فکر ما را مشغول می‌کند اینست که به گونه‌ای آن را انجام دهیم که بهترین برگشت سرمایه را داشته باشیم.

مجازی سازی به یکی از داغ‌ترین مباحث این روزهای کسب‌و‌کارهای آی تی تبدیل شده است. اکثر شرکت‌ها به‌دلیل مزیت‌های فراوانی که وجود دارد به مجازی سازی سرورهای خود رو آورده‌اند تا جایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۸ درصد رشد هزینه‌های IT، در این بخش صرف می‌شوند.

یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌ها در مسیر حرکت به سمت مجازی سازی، انتخاب هایپروایز مناسب است. دو غول شناخته شده این حوزه، Hyper-V محصول مایکروسافت و VMware vSphere محصول شرکت EMC Dell می‌باشند. هر دو هایپروایزر، بی‌نهایت قدرتمند هستند و هر کدام مشخصه‌هایی دارند که آن‌ها را منحصربه‌فرد کرده است.

ارائه خدمات لینوکس

ما در این مقاله در اکتومگ مقایسه جامعی بین آخرین نسخه‌های عرضه شده این محصولات که Windows 2019 Server with Hyper-V و VMware vSphere 6.7 هستند، انجام خواهیم داد.

بررسی Hyper-V

امروزه راه اندازی یک Private Cloud و در ادامه انتقال اضافه بار سرویس‌ها به Public Cloud بسیار در بین شرکت‌ها رایج شده است. این هایپروایزر برای سطوح اینترپرایز و شرکت‌هایی که دارای مرکز داده و کلاد هیبرید هستند، طراحی شده است.

هایپر وی به عنوان یک Type 1 Hypervisor شناخته می‌شود. اما از آنجایی که به عنوان یک سرویس در ویندوز سرور نصب می‌شود، بسیاری نتیجه گیری می‌کنند که این محصول یک هایپروایزر نوع ۲ است. در صورتی که این‌گونه نیست، زیرا مایکروسافت در زمان نصب هایپر وی با انجام یکسری تغییرات، این سرویس را در بالای سخت افزار قرار داده و سپس سیستم عامل میزبان را در بالای این هایپروایزر قرار می‌دهد.

این محصول را هم می‌توان از داخل ویندوز سرور به عنوان یک سرویس نصب کرد و هم به عنوان یک محصول جداگانه و standalone. اما چیزی که کار را برای شما راحت‌تر می‌کند این است که اگر کمی دانش و پیشینه استفاده از سرویس‌های مایکروسافت را داشته باشید، می‌توانید به راحتی از عهده‌ی Hyper-V نیز بر بیایید. 

مزیت های Hyper-V

  • می‌توانید در چند دقیقه یک سرور مجازی را ایجاد نمایید.
  • فرآیند Live Migration ماشین‌های مجازی به سادگی انجام می‌شود.
  • با استفاده از اکتیودایرکتوری می‌توانید امنیت جامعی را فراهم نمایید.
  • با خرید لایسنس ویندوز اینترپرایز می‌توانید لایسنس هایپر وی را نیز داشته باشید.

معایب Hyper-V

  • وقتی دوره پشتیبانی از سیستم عامل میزبان هایپروایزر تمام شد، می‌بایست آن را آپگرید نمایید.
  • پشتیبانی از رنج محدودتری از سیستم عامل‌ها برای Guest OS

بررسی VMware vSphere

این محصول یک انتخاب جذاب برای بسیاری از سازمان‌ها برای حرکت در مسیر مجازی سازی است. به‌خصوص در ایران که شرکت‌ها خود را درگیر خرید لایسنس نمی‌کنند، به‌صورت پیش فرض انتخابشان VMware است و اکثریت حتی زحمت مقایسه آن با محصولات دیگر را نیز به خود نمی‌دهند.

VMware یک Hypervisor type 1 است که یکی از مزیت‌های آن حجم بسیار پایین آن است. به همین دلیل به راحتی می‌توان آن را بر روی یک مموری نیز نصب کرد.

مزیت های VMware

  • پشتیبانی بسیار قوی توسط VMware
  • پشتیبانی از رنج وسیعی از سیستم عامل‌ها برای Guest OS
  • تامین امنیت فوق العاده با استفاده از NSX
  • استفاده از راهکار پیشرفته vSAN در بحث HCI

معایب VMware

  • نسخه رایگان و trial این محصول امکانات کاملی را ارائه نمی‌دهد.
  • می‌بایست برای لایسنس vCenter هزینه جداگانه پرداخت نمایید. 

بررسی قیمت ها در Hyper-V و VMware

هر دو محصول، نسخه رایگان برای مدت محدود را دارند با این تفاوت که نسخه رایگان vmware با قابلیت‌های کامل عرضه نمی‌شود و شما نمی‌توانید با این نسخه تمام امکانات مورد نیاز خود را تست نمایید. اما در مقابل نسخه رایگان هایپر وی با امکانات کامل عرضه می‌گردد.

مقایسه قیمت لایسنس‌ها در این دو بسیار کار دشواری است زیرا مایکروسافت از مدل Core License و VMware از مدل Socket-based License برای قیمت گذاری‌های خود استفاده می‌کنند که دو روش کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. البته بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که روش Socket-based می‌تواند ارزش بیشتری را با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنیم برای ما ایجاد کند. در جدول زیر قیمت لایسنس‌های ویندوز ۲۰۱۹ و هایپر وی را مشاهده می‌نمایید:

قیمت لایسنس ویندوز سرور 2019

یکی از ایرادهایی که به VMware در این روش وارد است، پرداخت هزینه جداگانه برای خرید لایسنس vCenter است. این در حالی است که در هایپر وی، ابزار مدیریتی، در محصول اصلی include شده و نیازی به پرداخت جداگانه بابت آن نیست. در زیر قیمت لایسنس‌های VMware و vCenter را مشاهده می‌نمایید:

قیمت لایسنس vmware

قیمت لایسنس vcenter

پشتیبانی از سیستم عامل ها

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب یک هایپروایزر، رنج سیستم عامل‌هایی است که آن‌ها برای guest OS پشتیبانی می‌کنند.

طبق اعلام رسمی مایکروسافت، در آخرین نسخه Hyper-V می‌توانید سیستم عامل‌های زیر را نصب نمایید:

Windows Server 2019 – Windows Server 2016 – Windows Server 2012 R2 – Windows Server 2012 – Windows Server 2008 R2 – Windows Server with SP2 – Windows 10 – Windows 8.1 – Windows 8 – Windows 7 with SP1 – CentOS – Debian – Oracle – SUSE – Ubuntu – FreeBSD

اما در VMware تنوع وسیع‌تری نسبت به پشتیبانی از سیستم عامل‌ها دیده می‌شود. علاوه بر تمامی سیستم عامل‌های بالا، Mac OS نسخه دسکتاپ و سرور و همچنین لینوکس‌های مخصوص کلاد مانند آمازون لینوکس ۲ نیز پشتیبانی می‌شوند.

مقایسه عملکرد Hyper-V و VMware

هر دو پلتفرم در بروزرسانی‌های خود، در حال بهبود عملکرد هستند. مقایسه این دو از لحاظ عملکرد کار بسیار دشواری است با این حال می‌توانیم تکنولوژی‌های جدید را در هر دو پلتفرم مورد بررسی بیشتر قرار دهیم:

  • هر دو از تکنولوژی جدید Persistent Memory که به میزان زیادی latency استوریج‌ها را کاهش می‌دهد، پشتیبانی می‌کنند. 
  • هر دو از معماری NUMA پشتیبانی می‌کنند.
  • در بحث CPU scheduling محصول vmware توانسته بهبودهای بهتری در عملکرد اعمال نماید که در تکنولوژی‌های میکروسرویس و کانتینر بسیار موثر هستند.
  • در بحث HCI شرکت مایکروسافت توانسته در ویندوز سرور ۲۰۱۹ پیشرفت‌های بسیار خوبی در بحث تکنولوژی‌های مربوط به استوریج نماید. آن‌ها قابلیت‌های ReFS Compression و deduplication را به این مجموعه افزوده‌اند. اما همچنان این شرکت راه طولانی برای رسیدن به VMware vSAN که راهکار HCI شرکت VMware است، دارد. 

مقایسه حافظه بین Hyper-V و VMware

در این بخش، Hyper-V و VMware از تکنیک‌های بسیار متفاوتی برای مدیریت حافظه RAM استفاده می‌کنند.

هایپر وی از تکنیک Dynamic Memory Management استفاده می‌کند که از طریق آن می‌توان بیشتر از نیاز یک ماشین مجازی به آن RAM اختصاص داد، ولی می‌توان فضای بدون استفاده آن را در ماشین‌های مجازی دیگر استفاده کرد. البته یک محدودیت در این زمینه وجود دارد که در Virtual NUMA نمی‌توان از قابلیت Dynamic Memory استفاده کرد.

اما VMware از VMKernel برای مدیریت فیزیکال مموری روی سرور استفاده می‌کند. VMKernel مقدار مشخصی از این فیزیکال مموری را به خود اختصاص داده و مابقی را به ماشین‌های مجازی. در VMware از تکنیک‌های مختلفی برای مدیریت حافظه RAM استفاده می‌شود. نام این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • Memory Over-commitment
  • Memory Sharing
  • Ballooning
  • Hypervisor Swapping
  • Memory Compression

مدیریت شبکه در Hyper-V و VMware

برای مدیریت شبکه در هایپر وی از Virtual Switch استفاده می شود. شما می توانید با استفاده از قابلیت هایی مانند VLAN، MAC address spoofing و Promiscuous mode ماشین های مجازی خود را ایزوله نمایید. همچنین در ویندوز سرور ۲۰۱۹ نیز ویژگی جدیدی بنام Encrypted Subnet معرفی شده است که تمامی ترافیک انتقالی رمزنگاری می شود.

در VMware نیز از VSS و VDS برای مدیریت شبکه استفاده می شود. اما در این میان VMware توانست برگ برنده خود یعنی NSX را که یک SDN می باشد را رو کند. این محصول یک راهکار فوق العاده قدرتمند است که امکان پیاده سازی zero trust را به شما می دهد. VMware با استفاده از NSX توانسته نسبت به رقبای خود در این بخش دست بالا را داشته باشد.

قابلیت Migration در Hyper-V و VMware

برای اینکه بتوانید در سیستم مجازی خود عملکرد هاست ها را بالاتر برده و از امکان HA استفاده نمایید، باید بتوانید بارِکاری را بین هاست ها در کلاستر تقسیم کنید. هر دو هایپروایزر از قابلیت انتقال ماشین های مجازی بین سرورها پشتیبانی می کنند با این تفاوت که در هایپر وی به آن Live Migration و در vmware به آن vMotion گفته می شود. بطور کلی از لحاظ کارائی، در این بخش، تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد.

توسعه پذیری در Hyper-V و VMware

توسعه پذیری (به انگلیسی: Scalability) یکی از موضوعاتی است که کسب‌و‌کارها در زمان انتخاب هایپروایزر، بسیار آن را مورد توجه قرار می دهند. زیرا همانطور که شرکت در حال رشد است، می بایست منابع سیستم نیز به همان اندازه رشد کنند تا پاسخگوی افزایش درخواست ها باشند. در جدول زیر می توانید مقایسه ای بین این دو محصول در حداکثر منابعی که می توانند استفاده کنند، داشته باشید:

System

Resource

Microsoft Hyper-V 2019

VMware vSphere 6.7

Free Hypervisor

Essential Plus

Enterprise Plus

Host

Logical Processors

۵۱۲

۷۶۸

۷۶۸

۷۶۸

Physical Memory

۲۴ TB

۴ TB?

۴ TB?

۱۶ TB

Virtual CPUs per Host

۲۰۴۸

۴۰۹۶

۴۰۹۶

۴۰۹۶

VM per Host

۱۰۲۴

۱۰۲۴

۱۰۲۴

۱۰۲۴

Nested Hypervisor

(Yes (only some OSes

Yes

Yes

Yes

VM

Virtual CPUs per VM

۲۴۰ for Generation2
۶۴ for Generation1

۸

۱۲۸

۱۲۸

Memory per VM

۱۲ TB for Generation2
۱ TB for Generation1

۶۱۲۸ GB

۶۱۲۸ GB

۶۱۲۸ GB

Maximum Virtual Disk

۶۴ TB for VHDX format
۲۰۴۰ GB for VHD format

۶۲ TB

۶۲ TB

۶۲ TB

Number of disks

۲۵۶ (SCSI)

۲۵۶ (SCSI)

۲۵۶ (SCSI)

۲۵۶ (SCSI)

Cluster

Maximum Nodes

۶۴

N/A

۶۴

۶۴

Maximum VMs

۸۰۰۰

N/A

۸۰۰۰

۸۰۰۰

امنیت در Hyper-V و VMware

امروزه امنیت یک بخش مهم و حیاتی در سیستم های مجازی سازی است. هر دو هایپروایزر، از مکانیزم های بسیار خوبی برای تامین امنیت استفاده می کنند. با این حال به نظر در این بخش VMware توانسته با عرضه دو محصول NSX و AppDefense از سایر رقبا پیشی بگیرد. نوآوری هایی که معادل آنها را به هیچوجه نمی توان در Hyper-V یافت.

در بحث امنیت، هایپر وی توانسته از نوآوری های زیر استفاده نماید:

  • Secure Boot
  • Virtual Trusted Platform Module (vTPM)
  • Encrypted Networks
  • Shielded Virtual Machines

VMware توانسته تمامی قابلیت هایی که در بالا اشاره شد و یکسری ویژگی های جدیدتر مانند Virtualization Based Security را نیز در بحث امنیت عرضه نماید. همچنین در نسخه پلاتینیوم، راهکار machine learning نیز قرار داده شده که با استفاده از آن سیستم می تواند تشخیص دهد که چه ترافیک و یا پردازشی خوب و کدام ها مشکل زا هستند. 

راحتی در استفاده از Hyper-V و VMware

قابلیت ها تنها فاکتور تصمیم گیری برای انتخاب هایپروایزرها نیستند. بعضی از قابلیت ها هیچ ارزشی ندارند اگر استفاده از آنها بسیار دشوار باشند. هر دو راهکار Hyper-V و VMware در مسیر راحتتر کردن مدیریت و پیکربندی هایپروایزرهایشان هستند.

استفاده از هایپر وی قبل از عرضه Windows Admin Center کار بسیار سختی بود و از این لحاظ از vmware بسیار عقب بود. اما مایکروسافت با عرضه آن توانست یک پنل مدیریتی مرکزی را برای پیکربندی هایپروایزر ارائه نماید.

ابزار مدیریتی vmware نیز vCenter است که در ابتدا با نام Flex عرضه شده بود و از ادوبی فلش استفاده می کرد. استفاده از نسخه فلش، مشکلات زیادی را در بعضی از مرورگرها بخصوص بعد از بروزرسانی ها، بوجود می آورد. اما در VMware vSphere 6.7 Update 2 نسخه سازگار با HTML 5 نیز ارائه شد که تمامی این مشکلات را حل کرده است.

 

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید هر دو هایپروایزر Hyper-V و VMware دارای مزیت ها و معایب مختلفی هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می کند. اما با این وجود با توجه به بررسی های انجام شده می توان گفت که vmware یک سروگردن بالاتر از هایپر وی قرار دارد. مایکروسافت با سرعت زیادی در حال کار بر روی این محصول است ولی همچنان فاصله زیادی بخصوص در مباحث امنیتی و HCI دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا