اتاق دانشتکنولوژی

فیسبوک و بازیافت گرمای مراکز داده برای گرم کردن خانه ها

در شهر اودنسه دانمارک، هوا در زمستان بصورت میانگین به ۱- درجه سانتیگراد می رسد. فیسبوک در این شهر دو ساختمان با متراژ ۵۰،۰۰۰ مترمربع بنا کرده که یکی از آنها مرکز داده این شرکت و دیگری یک شرکت در زمینه فناوری است. شرکت دوم در همکاری با شرکت Fjernvarme Fyn که در زمینه تولید گرما بصورت محلی عمل می کند، توانسته است گرمای تولید شده توسط تجهیزات مرکز داده فیسبوک را مستقیما به رادیاتورهای خانه ها منتقل نماید.

در بیشتر مراکز داده، سیستم های خنک کننده ای وجود دارند که هدف آنها خنک نگاه داشتن سرورها و سایر تجهیزات و رساندن آنها به دمای مطلوب ۲۸ درجه سانتیگراد و سپس انتقال هوای گرم به اتمسفر زمین است. اما فیسبوک در یک حرکت نوآورانه به دنبال بازیافت گرمای تولید شده و تحویل آن به خانه های مسکونی است.

در این روش گرما توسط سیم پیچ های مسی که با آب پر شده اند منتقل می گردد. یکی از پمپ های شرکت محلی تولید گرما از طریق این سیم پیچ ها به ۱۷۶ سیستم خنک کننده موجود در این مرکز داده متصل شده است. هوای گرم موجود در مرکز داده باعث گرم شدن آب جاری در این سیم پیچ ها شده و سپس این آب گرم به پمپ های حرارتی منطقه منتقل می گردند و در نهایت نیز به رادیاتورهای خانه های مسکونی می رسد.

اگر این سیستم با شتاب کامل کار کند می تواند ۱۰۰،۰۰۰ مگاوات/ساعت انرژی را بازیابی کرده و چیزی در حدود ۶۹۰۰ خانه را برای گرم کردن پوشش دهد.

البته استفاده از گرمای مراکز داده به خودی خود چیز جدیدی نیست. در ابتدای سال ۲۰۰۸ در سوئیس، از گرمای تولید شده در مرکز داده IBM برای گرم کردن یک استخر محلی استفاده شد. همچنین در چند سال اخیر، شرکت آمازون نیز همین کار را در سیاتل آمریکا انجام داده است.

اما بر حسب اعلام فیسبوک در این پروژه توانسته اند تنها از طریق ۲۵ مگاوات/ساعت انرژی، بجای گرم کردن تنها چند مورد، برای گرم کردن هزاران خانه استفاده نمایند و این پیشرفتی چشمگیر در این زمینه می باشد.

البته باید در نظر داشته باشید که فرآیند تامین انرژی در این مرکز داده تماما از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین می گردد. انرژی مورد نیاز مرکز داده توسط نیروی باد تامین شده و سپس از طریق سیم پیچ های مسی به پمپ های تولید گرمای محلی انتقال پیدا می کند. در نتیجه اجرای این پروژه انتظار می رود که به میزان ۲۵ درصد استفاده از زغال سنگ کاهش پیدا کند.

با اینکه فیسبوک مایل به انتقال این فناوری به سایر مراکز داده خود است اما هنوز هیچ برنامه ای برای عرضه این فناوری جدید به سایر شرکت ها ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا