بازاریابی دیجیتالسئوفناوری اطلاعاتوب

چگونه گوگل یک عبارت در صفحه را ایندکس می‌کند؟

یکی از بروزرسانی‌های بسیار مفید گوگل در سال ۲۰۲۰ مربوط به قوی‌تر کردن شناسایی individual passage ها در صفحات وب بود که در حدود ۷ درصد تغییر در نتایج جستجوی جهانی را در بر داشت. احتمالاً برای شما نیز زیاد پیش آمده که سوالی را در گوگل جستجو نمایید و در اولین گزینه پیشنهادی، جواب سوال خود را مشاهده کنید، بدون اینکه نیازی به باز کردن آن لینک داشته باشید.

این تغییر جدید در پی توسعه الگوریتم هوش مصنوعی برت داده می‌شود که درمجموع توانسته تغییراتی بسیار قابل توجه در نتایج SERP ایجاد نماید.

این قابلیت Featured snippet نامیده می‌شود که پاسخ سوال شما را در یک باکس به عنوان نتیجه اول گوگل نمایش می‌دهد. متاسفانه این قابلیت هنوز برای زبان فارسی به درستی عمل نمی‌کند و ما نتوانستیم نمونه‌ای از آن را به این زبان بیابیم.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از جستجوی یک عبارت انگلیسی قبل و بعد از اعمال این بروزرسانی جدید را مشاهده نمایید.

گوگل و بروزرسانی SERP

گوگل قادر است بعد از ارزیابی تمامی محتویات سایت، قسمت‌هایی که ممکن است به یک سوال خاصی مربوط است را مشخص کند. اما بعضی از صفحات، محتویات بسیار طولانی دارند و گاهی به چندین موضوع می‌پردازند که این، کار را برای یافتن موضوع مربوط به یک کوئری خاص بسیار سخت می‌کند.


بیشتر بدانید:


 

اما با تکنولوژی جدید، گوگل قادر است فهم و تشخیص بهتری نسبت به عبارات کلیدی در صفحات داشته باشد. البته این قابلیت به این معنا نیست که گوگل عبارات منحصربه‌فرد در صفحات را جدا از خود صفحات ایندکس می‌کند. بلکه همچنان این صفحات هستند که ایندکس می‌شوند و به آنها رتبه داده می‌شود اما دیگر مانند گذشته به کل یک صفحه برای دریافت مفهوم آن نگاه نمی‌شود بلکه تک تک عبارات یک صفحه نیز بررسی می‌شوند تا مشخص شود کدام یک از آنها به کوئری‌های جستجو شده مرتبط است. در واقع گوگل می‌تواند از عبارات منحصربه‌فرد به عنوان یک عامل رتبه بندی اضافه نیز استفاده کند.

گوگل با این بروزرسانی چه سیگنالی برای ما ارسال می‌کند؟

در گذشته گوگل به فاکتورهای مهمی مانند عنوان صفحه و تیترهای داخلی صفحات برای اینکه متوجه شود موضوع صفحه به یک کوئری مربوط است یا نه، توجه می‌کرد. اما اکنون علاوه بر اینکه همچنان به آن فاکتورها اهمیت می‌دهد، خودش نیز می‌تواند درک درستی از سایر مطالب داخل صفحات پیدا کند، حتی اگر قسمت بیشتری از صفحه، مربوط به موضوعی غیر از کوئری جستجو شده اختصاص داشته باشد.

ایندکس عبارات

چه کاری برای سازگاری بیشتر با این قابلیت انجام دهیم؟

توسعه دهندگان وب باید بدانند کاری نیست که بتوانند به صورت خاص برای موفقیت در این قسمت انجام دهند و همچنان باید تمرکز اصلی خود را بر روی تولید محتوای خوب بگذارند.

گوگل صفحه‌ای را انتخاب می‌کند که پاسخگوی سوال کاربران در رابطه با آن مفهوم یا پرسش باشد. مهم نیست که این صفحه اولین نتیجه گوگل در آن عبارت هست یا خیر! حتی ممکن است سایت شما رتبه هشتم را در رتبه بندی گوگل برای عبارت جستجو شده داشته باشد ولی آنقدر پاسخگوی سوال مورد نظر باشد که در این باکس به کاربران نمایش داده شود.

آیا می‌شود مانع انجام اینکار توسط گوگل شد؟

بله، شما می‌توانید با اضافه کردن یک تگ متا در صفحه خود مانع نمایش آن در باکس پاسخ برجسته توسط گوگل شوید. البته این کار منطقی بنظر نمی‌رسد ولی اگر جایی به آن احتیاج داشتید کافیست کد زیر را در هدر سایت خود اضافه نمایید.

<meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا