سئوفناوری اطلاعات

Anchor Text چیست؟ و چه اهمیتی در سئو دارد؟

انکر تکست چیست؟ کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می‌شوند را انکر‌تکست می‌گویند. انکرتکست در واقع همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است بر روی آن کلیک کند. پس آن چیزی که به شما می‌گوید باید روی کدام یک از نتایج کلیک کنید، انکر تکست (Anchor Text) نام دارد. به زبان ساده‌تر، داریم درباره همان متنی صحبت می‌کنیم که رنگش با متن دور و برش متفاوت بوده و می‌توان روی آن کلیک کرد.

آموزش استفاده از anchor text چیست؟

اما چرا Anchor Text

کلمه‌ی Anchor به معنای لنگر کشتی است و Text نیز به معنای متن است. اما انکر به معنای “معرفی” نیز استفاده می‌شود که در اینجا نیز مقصود همین معنا است. انکر تکست متنی است که وب سایت مورد نظر ما را در یک عبارت به مخاطب معرفی می‌کند و در عین حال مثل لنگر کشتی کارش وصل کردن و محکم کردن ارتباط دو طرف یعنی کاربر و سایت مقصد است.

تاثیر انکر تکست بر سئو

استفاده صحیح از انکر تکست و انتخاب کلمات یا جملات مناسب برای آن، تاثیر فراوانی بر وضعیت سئو خواهد داشت. اما باید بدرستی از آن بهره بگیرید تا بتوانید تاثیر مثبت آن را در سایت خود مشاهده نمایید.

شما می‌توانید به دو صورت از انکر تکست استفاده نمایید. در روش اول برای ساخت لینک‌های داخلی و بین صفحات وب سایت و در روش دوم از سایت‌های خارجی به سایت خودتان. در هر دو حالت بهتر است در نظر داشته باشید که عبارتی که در انکر تکست استفاده می‌کنید به صفحه مقصد مربوط باشد تا موتورهای جستجو بتوانند بهتر ارتباط بین صفحات را درک کنند.


بیشتر بدانید:


بعد از آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن، گوگل با دقت بالاتری در انکر تکست‌ها به دنبال واژه‌های کلیدی می‌گردد. اگر گوگل تشخیص دهد که انکر تکست و صفحه مورد نظر به خوبی مرتبط هستند، هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده هر دو شانس خوبی برای کسب رتبه‌های بالاتر در جستجوی موضوع مورد نظر خواهند داشت. اما در مقابل اگر داخل محتوای سایتی لینک‌هایی فراوان با Anchor Text یکسان وجود داشته باشند، گوگل به این مسئله مشکوک می‌شود که لینک‌ها ممکن است واقعی نبوده و تنها به هدف فریب کاربران ایجاد شده باشند و در نتیجه به آن سایت امتیاز منفی بدهد.

اما نکتۀ مهم اینجاست: اگر وب‌سایت‌های بسیاری با انکرتکستی مشابه به یک صفحه از سایت شما لینک دهند، آن صفحه به مرور به عنوان معتبرترین سایت برای آن کلمه کلیدی شناخته می‌شود.

استفاده از انکر تکست عمومی (Generic Anchors)

احتمالاً این عبارت‌ها را برای ساخت لینک زیاد دیده‌اید:

  • اینجا را کلیک کنید
  • اطلاعات بیشتر
  • ادامه مطلب
  • بیشتر بخوانید
  • اینجا
  • این وب سایت
  • درباره نویسنده

با تغییر قوانین گوگل دیگر استفاده از این دسته انکرتکست‌ها باعث آسیب جدی به وب سایت شما می‌شود. پس اگر همچنان از این عبارات استفاده می‌کنید سعی کنید در روش خود تغییرات جدی ایجاد نمایید.

استفاده از انکر تکست نام تجاری (Branded Anchors)

استفاده از نام برند به عنوان انکرتکست باعث آسیب به سئوی سایت شما نمی‌شود. حتی اگر نام برند به عنوان یک هدف در کلمات کلیدی تعیین شده، استفاده از آن باعث رشد برند در موتورهای جستجو نیز می‌شود.

انکرتکست کلمه کلیدی + نام تجاری

استفاده از کلمه کلیدی و نام تجاری در متن لینک، یکی دیگر از روش‌های خوب و کم‌خطر برای ساخت لینک‌های خوب است. این نوع انکر تکست معمولاً شامل نام برند شما به همراه کلمه کلیدی هدف‌تان است.

برای مثال می‌توان از عبارت “طراحی سایت اکتوبیت” نام برد که هم نام برند در آن است و هم یک کلمه کلیدی مهم.

انکرتکست تصویر (Image Anchors)

برای آنکه روند لینک بیلدینگ شما از نظر گوگل طبیعی باشد، بهتر است هراز چند گاهی در تصاویر سایت‌تان، لینک قرار دهید. در چنین شرایطی، Alt Tag تصویر به عنوان انکر تکست شناسایی می‌شود. بنابراین اگر تصویر سایت شما تگ Alt نداشته باشد، هیچ متنی برای لینکش شناسایی نمی‌شود.

انکرتکست عریان (Naked Link Anchors)

این نوع انکرتکست که با عنوان URL Anchor Text نیز شناخته می‌شود، کلمه کلیدی خاصی در متنش ندارد و تنها از URL سایت به عنوان متن لینک استفاده می‌کند.

انکرتکست هم معنی (LSI Anchors)

در انکر تکست LSI به جای استفاده از کلمه کلیدی هدف‌تان، از عبارات هم معنی یا مشتقات آن استفاده می‌کنید. مزیت لینک LSI این است که به کوئری جستجوی کاربران بسیار شبیه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بابا این طرح صیانت دیگه چه فیلمی هست تا دیدین مردم یکم از فضای مجازی دارن کسب درآمد میکنن جلوش رو گرفتن آقای مسئول محترم الان مردم برای لوله بازکنی هم اینترنتی درخواست میدن بعد شما به فکر مسدود کردنش هستی ؟ دوست دارین برگریدم به زمان قدیم و برای همه چی مثل لوله بازکنی برچسب درست کنیم و به درو دیوار بزنیم اینجوری بهتر هم هست :(

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا