اتاق دانشدانشنامهسایرکسب و کار

درخواست ایجاد صفحه ویکی پدیا

اولین باری که تصمیم گرفتم یک صفحه در ویکی‌پدیا ایجاد کنم، زمانی بود که یکی از مشتریان خارجی اکتوبیت که در حوزه فناوری فعال است، درخواست ایجاد این صفحه را داد. شاید زمانی که مدیر فروش آن شرکت این درخواست را داد، هیچ درک درستی از ساخت صفحه در ویکی‌پدیا را نداشت و تصور می‌کرد تنها نیاز به آماده کردن یک متن برای قرار دادن در صفحه مذکور است.

ما نیز به غیر از چندین بروزرسانی در مقالات آی تی ویکی‌پدیا، کار دیگری نکرده بودیم و تنها اطلاعی که از ساخت صفحه در این بستر داشتیم این بود که کار بسیار دشواری است. اما از این که مسیر آن چگونه است و چقدر این کار سخت است، چیزی نمی‌دانستیم.

به سرعت پروسه تحقیق بر روی آن را شروع کردیم و در اندک زمانی متوجه شدیم که مسیری بسیار دشوار پیش روی خود داریم که فوق العاده سخت خواهد بود. مشتری خود را از این موضوع آگاه کردیم و پروسه انجام آن را در پیش گرفتیم.

اما چرا باید در ویکی پدیا صاحب صفحه شویم؟

ویکی پدیا یک دانشنامه بسیار فعال و زنده است که در آن هرکسی می‌تواند صفحات، مقالات و دانش خود را به آن اضافه کند و موضوعات آن نیز تقریباً هر چیزی را شامل می شود. بسیاری از افراد برای کسب اطلاعات بیشتر در هر موضوعی به آن مراجعه می‌کنند. حتی نیازی نیست مستقیم وارد ویکی پدیا شده و مطلبی را جستجو کنید، همین که اقدام به جستجوی مطلب خود در گوگل نمایید، به احتمال فراوان اولین مطلبی را که در نتایج مشاهده خواهید کرد، از منبع ویکی پدیا خواهد بود.

به همین دلیل وجود مطلبی از کسب‌وکار و یا فناوری ساخته شده توسط شما در این بستر بسیار شگفت انگیز و بزرگ، می‌تواند کمک شایانی در آشنایی دیگران با شما و حتی دریافت ورودی‌های بیشتر به سایت شما کند.

آیا وسوسه شدید که برای خود یک صفحه در ویکی پدیا بسازید؟ به همین سادگی‌ها نیست. در ابتدا نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • شما نیاز به یک فناوری که صنعت را تغییر داده است دارید. حالا ممکن است این فناوری را شما اختراع کرده باشید و یا صرفاً آن را توسعه داده باشید. موضوع آن نیز می‌تواند هر چیزی از موزیک گرفته تا شیمی و فیزیک و آی تی باشد. در ضمن این فناوری نباید هیچ صفحه‌ای در ویکی پدیا داشته باشد.
  • ویراستاران ویکی پدیا برای تعیین اینکه موضوع شما در صفحه ویکی پدیا نمایش داده شود یا خیر، از یک آزمون “اهمیت و شایسته درج شدن” (notability) استفاده می‌کنند. اگر شرکت شما مخترع یک چیزی باشد و یا موسس شرکت شخصی معروف و به نام باشد، پس مطلب شما کاندیدای مناسبی برای قرارگیری در ویکی پدیا است.

مراحل سایت صفحه در ویکی پدیا

مراحل شرح داده شده در زیر، مروری کوتاه بر روند ایجاد صفحه در ویکی پدیا دارد.

۱- اول از همه کمی تحقیق کنید. قبل از اینکه اقدام به ساخت صفحه نمایید، بیشتر در رابطه با این اجتماع بزرگ یاد بگیرید و نحوه عملکرد و قوانین آن را بیاموزید. در رابطه با کسانی که قبلاً این کار را انجام داده‌اند مطالعه نمایید و تجربیات آنها را بخوانید تا مطمئن شوید مقاله شما به محض قرار گرفتن در ویکی پدیا پاک نشود و یا تحت چالش قرار نگیرد.

۲ –  یک اکانت کاربری برای خود بسازید زیرا شما برای ویرایش مقالات دیگران و ساخت یک مقاله جدید، نیاز به آن دارید. ساخت آن بسیار راحت است و حتماً پیشنهاد می‌کنم از نام و ایمیل اصلی خود برای ساخت این اکانت استفاده کنید.

۳ – مقاله نویسی را با انجام تغییرات کوچک در مقالات موجود شروع کنید تا از این طریق هم مهارت‌های خود را تقویت نموده و هم بعد از مدتی، ویکی پدیا به شما به عنوان یک auto-confirmed user مجوز انجام کارهایی که برای سایرین قفل است را بدهد. تمام تغییراتی که شما در مقالات می‌دهید با زمان دقیق ذخیره می‌شوند و سایرین نیز می‌توانند آنها را مشاهده کنند.

۴ – اقدام به جمع‌آوری منابع خود نمایید. در یک کلام ویکی‌پدیا یک کانال تبلیغاتی نیست که محصولات شما را تبلیغ کند، بلکه یک دایره المعارف جامع است. پس اینطور نیست که حتی اگر شخص معروفی هستید یا فناوری خاصی را ارائه می‌دهید، به راحتی گوشه‌ای بنشینید و در رابطه با هر چه که می‌خواهید بنویسید و در ویکی پدیا منتشر کنید. وجود منابع قابل تایید، به شکل وحشتناکی برای ویکی پدیا مهم است. این یعنی اینکه تک تک جملات شما در مقاله باید تایید شود و آن هم نه از طریق هر منبعی. بلکه منابع معتبری مانند کتاب، مجله، سایت‌های خبری معتبر و غیره. پس باید در مقاله خود به این منابع لینک دهید حتی اگر رقیب شما باشند. همچنین استفاده از عکس نیز می‌تواند به اعتبار مقاله شما بیافزاید. این عکس‌ها یا باید متعلق به خود شما باشد و یا قانون کپی رایت برای آنها تایید شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا