سئوفناوری اطلاعات

چگونه یک پروژه سئو را قیمت گذاری کنیم؟

وقتی یک شرکت به دنبال تعیین بودجه‌ای برای بازاریابی آنلاین و یافتن شرکت یا شخصی در زمینه سئو است، قیمت‌های مختلفی را مشاهده می‌کند از ماهی ۵۰۰ هزار تومان گرفته تا ماهی ۳۰ میلیون تومان. اما قیمت گذاری‌ها چگونه انجام می‌شوند و باید چگونه قراردادی بست که درنهایت هر دوطرف از آن سود ببرند.

این سوال برای هر دو طرف یک پروژه پیش می‌آید که هزینه یک پروژه سئو برای وب سایت چگونه و بر چه مبنایی تعیین می‌شود؟ در بسیاری از پروژه‌ها دیده شده به دلیل استفاده از یک روش نامناسب قیمت‌گذاری و انجام کار، باعث شده هر دو طرف دچار خسارت شوند.

روش‌های مختلفی برای تعیین قیمت یک پروژه سئو وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در یک روش کارفرما کنترل کاملی بر قرارداد دارد و می‌تواند قرارداد را به سمتی که دوست دارد ببرد و در روشی دیگر برعکس است و سئوکار می‌تواند به شکل‌های مختلف کارفرما را در کنترل خود بگیرد.

در پروژه‌های سئو این یک قاعده است که معمولاً در شروع همکاری همه چیز شفاف و قابل اندازه‌گیری به نظر می‌رسد ولی هر چقدر که تاثیر سئو بر فروش یک سایت بیشتر شود تعهد کارفرما نسب به قرارداد کاهش می‌یابد و در بسیاری از موارد با گذشت زمان متخصص سئو را در موفقیت‌های بزرگتر سهیم نمی‌داند.

ما در این مقاله در رابطه با مزایا و معایب روش‌های مختلف بحث می‌کنیم و در نهایت با توجه به تجربه، بهترین روش را معرفی می‌کنیم، هر چند که باز نمی‌توانیم بگوییم این روش نیز بدون هیچ نقصی است و مشکلی بین دو طرف ایجاد نمی‌کند.

روش تعیین قیمت بر اساس جایگاه کلمات کلیدی

روش رایجی که بسیاری از کارفرمایان به آن علاقه نشان می‌دهند زیرا می‌توانند در صورت نرسیدن به جایگاه درخواستی از پرداخت هرگونه وجهی به سئوکار خودداری کنند، حتی اگر سئوکار چندین ماه بر روی این پروژه وقت گذاشته باشد.

در این روش استرس و اضطراب فراوانی به سئوکار وارد می‌شود که شاید حتی مانع از رسیدن به موفقیت او شود.

در این روش یکسری کلمات کلیدی که برای کارفرما اهمیت زیادی دارد تعیین شده و ملاک موفقیت پروژه و در واقع شرط پرداخت مبلغ قرارداد، بهبود رتبه در آنها و رسیدن به جایگاهی مشخص در نظر گرفته می‌شود.

قیمت سئو

اما چرا یک سئوکار باید زیر بار همچین پروژه‌ای برود که استرس زیادی برای او به همراه دارد و علاوه بر آن ممکن است هیچ درآمدی نیز به همراه نداشته باشد؟ جواب این سوال نیز به مانند پروژه‌های برنامه نویسی است که افرادی با تجربه کم حاضرند هر پروژه‌ای را با مبالغ بسیار ناچیز انجام دهند. در سئو نیز دقیقاً همینگونه است. افرادی که تجربه‌های فراوانی در زمینه سئو دارند، زیر بار این روش نمی‌روند؛ نه اینکه به سواد خود شک داشته باشند، بلکه آن را کاملاً ناعادلانه و به نفع کارفرما می‌دانند. آنها نیز احتمالاً در ابتدای کار خود از این روش استفاده کرده‌اند و بعد از دیدن مشکلات فراوان موجود در آن، دیگر حاضر به پذیرش این روش نیستند.

در مقابل، افرادی که به تازگی به حوزه سئو وارد شده‌اند، تجربه‌ای ندارند و برای انجام پروژه‌ها، هزینه‌های پایینی را اعلام می‌کنند؛ چنین مشتریانی را یک فرصت طلایی برای کسب درآمد بالاتر و یا حداقل کسب تجربه‌ای ارزشمند می‌دانند.

درنهایت باید گفت که موفقیت یک پروژه سئو در گرو رسیدن به رتبه بالا در یک یا چند کلمه مشخص نیست. برای کسب جایگاه در عبارات ارزشمند، ابتدا باید فعالیت‌های خود را به طیفی از عبارات و مفاهیم مرتبط با کسب‌وکار خود گسترش دهیم. در غیر اینصورت حتی اگر به جایگاه مورد نظر خود برسیم دوام و پایداری آن بسیار کوتاه خواهد بود. به همین دلیل وقتی از این روش برای قیمت گذاری استفاده می‌شود، سئوکار تمام تمرکز خود را بر روی همان عبارات کلیدی کارفرما می‌گذارد و بی‌خیال کارهای اصولی و بنیادی می‌شود و در نتیجه با تاکید بر لینک‌سازی خارجی و نبود تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند شاهد رشد سریع سایت در کلمات کلیدی هدف خواهیم بود ولی هرچقدر که در این مسیر پیش برویم ریسک از دست رفتن ناگهانی جایگاه، افزایش می‌یابد.

تعیین قیمت بدون روش

در بعضی از موارد نیز دیده شده که بدلیل اطمینان نسبی بین کارفرما و سئوکار یا هر دلیل دیگری، توافقی ضمنی بین دو طرف بسته می‌شود. در این روش هیچ مبنایی برای سنجیدن فعالیت‌های سئوکار وجود ندارد و تنها افزایش میزان فروش کارفرما می‌تواند تاییدی بر نتیجه فعالیت‌های او باشد. 

در اینجا یک توافق ضمنی بین سئوکار و کارفرما وجود دارد که در صورت عدم رضایت کارفرما از سئوکار، قطع همکاری صورت می‌گیرد. البته سئوکار می‌بایست در اینجا مبالغ خود را حداقل بصورت ماهیانه دریافت کند تا در ادامه، دچار خسارت سنگینی نشود.

همانطور که گفته شد این روش بیشتر زمانی به کار می آید که دو طرف اطمینان نسبی به یکدیگر دارند و همچنین سخت‌گیری خاصی نیز از سمت کارفرما وجود ندارد و او تنها می‌خواهد نتیجه را مشاهده نماید حالا از هر راهی که می‌خواهد باشد.

روش تعیین قیمت بر اساس آمار ورودی گوگل

در این روش به جای تمرکز بر روی جایگاه کلمات کلیدی، دو طرف به سراغ آمار ارائه شده توسط گوگل می‌روند. آماری که توسط Google Search Console نشان داده می‌شود و بیانگر تعداد کاربرانی است که در نتیجه جستجو در موتور جستجوی گوگل وارد سایت کارفرما شده‌اند.

به نظر این روش ساختار مناسبی برای تعیین قیمت پروژه سئو دارد اما یک مشکل بزرگ در آن نهفته است که کارفرما را نسبت به این روش بدبین می‌کند و آن این است که اگر سئوکار در این مسیر ناکام باشد و نتواند ترافیک خوبی از طریق گوگل به سایت کارفرما هدایت کند، در ادامه می‌تواند از ربات‌هایی برای افزایش ورودی از گوگل به سایت استفاده کرده و آمار را با تقلب بالا ببرد. این روش در کوتاه مدت می‌تواند باعث بهبود رتبه سایت شود اما در بلندمدت مطمئناً گوگل متوجه این موضوع شده و سایت را جریمه خواهد کرد.

همانطور که مشاهده کردید این روش نیز نمی‌تواند برای دو طرف معامله یک پروژه سئو مناسب باشد و درنهایت احتمال ناکامی آن زیاد است.

روش تعیین قیمت بر اساس ساعات کارکرد

در این روش همانطور که از نامش پیداست، سئوکار براساس میزان ساعاتی که بر روی سایت کارفرما کار می‌کند دریافتی خواهد داشت. واضح است که این روش برای سئوکار بسیار مناسب است اما ممکن است بدلیل نبود انگیزه کافی و همچنین اهداف نامشخص، کارفرما نتواند بازدهی مناسبی را از هزینه‌ای که انجام می‌دهد دریافت کند.

روش تعیین قیمت بر اساس میزان فروش

در این روش عملاً سئوکار شریک کسب‌وکار می‌شود و در سود فروش سهیم می‌شود. با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیک می‌توان آمار ورودی به سایت را در آورده و برآورد صحیحی از میزان دقیق فروش بدست آورد. در نتیجه وقتی فروش بالا می‌رود، سئوکار مبلغ بیشتری از کارفرما دریافت می‌کند و بالعکس اگر فروش پایین بیاید، دریافتی سئوکار نیز پایین‌تر می‌آید.

اما مشکل اول این روش بخصوص برای سئوکار در اینست که کارفرما بدلیل سیاست‌های نادرست قیمتی ممکن است قیمت‌هایی را برای اجناس یا خدمات خود بگذارد که عملاً باعث می‌شود ورودی‌های سایت به فروش تبدیل نشوند که مطمئناً در این حالت دیگر سئوکار مقصر نیست اما خسارت ناشی از آن دامن او را نیز خواهد گرفت.

مشکل دوم اینست که این روش تنها زمانی جواب می‌دهد که تمام یا میزان زیادی از فروش یک سایت از طریق ورودی‌های گوگل باشد. اگر سایت مشتری‌های دائمی خود را داشته باشد یا از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز ورودی‌های زیادی داشته باشد، عملاً به سود کارفرما نیست که از این روش برای قیمت گذاری پروژه سئو استفاده کند.

روش تعیین قیمت بر خدمات ارائه شده

در این روش هیچ صحبتی از دستاوردها و فروش نمی‌شود و تنها براساس خدماتی که سئوکار انجام می‌دهد، قیمت تعیین می‌شود. در ابتدا باید وضعیت سایت، کلمات کلیدی و وضعیت رقبا، بررسی شوند و پیشنهادات تحت عنوان یک بسته پیشنهادی به کارفرما ارائه شود.

در اینجا یکسری وظایف مشخصی برای سئوکار تعیین می‌شود. کارهایی در بحث سئوی تکنیکال، تولید محتوا و لینک سازی‌ها از او خواسته می‌شود که می بایست ظرف مدت مشخصی این کارها انجام شوند.

بطور مثال در پیشنهاد ارائه شده درخواست می‌شود هفته‌ای یک مقاله هزار کلمه‌ای در رابطه با موضوعات تعیین شده، در سایت منتشر شود. یا روزی ۱۰ لینک خارجی به سایت داده شود. همانطور که مشاهده می‌کنید انجام این موارد کاملاً قابل اندازه‌گیری است و نه کارفرما می‌تواند آن را نقض کند و نه سئوکار.

در ابتدای هر ماه لیست خدمات و هزینه‌های متناسب با هرکدام اعلام شده و در پایان ماه گزارشی از تاثیر آنها بر سئو و بهینه سازی سایت ارائه می‌گردد. اگر کارفرما قانع شود که فعالیت‌های متخصص موجب بهبود سئو و رشد کسب و کار شده است هیچ دلیلی برای قطع همکاری نخواهد داشت و هر زمان که این فرآیند، مطلوب او نباشد می‌تواند در مورد عدم همکاری تصمیم‌گیری کند.

تجربه ثابت کرده با اینکه این روش نیز کاستی‌های خود را دارد اما در مقایسه با روش‌های دیگر می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته و ایجاد اختلاف بین طرفین را تا حد زیادی کاهش دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا