بازاریابی دیجیتالسئوفناوری اطلاعات

PBN چیست؟

PBN مخفف عبارت Private Blog Network است که بعدها با عنوان Private Backlink Network نیز شناخته شد. PBN بصورت خیلی خلاصه، مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها و سایت‌هایی است که با هدف تقویت سایت اصلی و لینک سازی ایجاد شده‌اند.

آیا دوران وبلاگ نویسی را در دهه ۸۰ به خاطر دارید؟ سایت‌هایی که مخصوص وبلاگ نویسی بودند را چطور؟ سایت‌هایی مانند بلاگفا، پرشین بلاگ، بلاگ اسکای و صدها مورد داخلی و خارجی دیگر که بسیاری از آنها همچنان فعال هستند و بسیاری دیگر با آمدن شبکه‌های اجتماعی به تاریخ پیوستند و تعطیل شدند.

اما اکنون که در سال‌های پایینی دهه ۹۰ به سر می‌بریم، نوع کاربری وبلاگ‌هایی که همچنان باقی مانده‌اند، تغییر کرده است و بیشتر از آنها برای سئو و دریافت بک لینک استفاده می‌شود. یکی از پارامترهای مهم گوگل برای رنک دادن به سایت‌ها، میزان بک لینک های آنها است و هر چه ارزش این بک لینک ها بیشتر باشد، امتیاز بیشتری نیز به دریافت کننده لینک منتقل می‌شود و بالعکس اگر گوگل اعتباری به آن سایت ندهد و آن را اسپم در نظر بگیرد، حتی ممکن است جریمه‌هایی را نیز به دریافت کننده لینک اختصاص دهد.

آیا برای ساخت PBN فقط می‌توان از وبلاگ‌ها استفاده کرد؟

بعد از اینکه گوگل به موضوع وبلاگ‌ها و بک لینک‌هایی که در آنها استفاده می‌شود حساس شد و در بروزرسانی‌های الگوریتم‌های SERP مانع از انتقال اعتبار آنها به سایت‌های هدف شد، بسیاری از وبمسترها به سراغ راه‌های جدیدتری برای ساخت PBN رفتند.

یکی از این راه‌ها خرید دامین و تولید مقالات اختصاصی در آنها بود. با توجه به ارزان بودن خرید دامین و وجود سرویس‌های رایگان هاستینگ اشتراکی، این روش بسیار سریع رشد کرد. بعد از مدتی که اعتبار آن دومین‌ها بالا می‌رود، می‌توانید مزرعه‌ای از بک لینک‌ها را به صفحات اصلی سایت خود ایجاد نمایید.

آیا استفاده از PBN خوب است؟

پس تا اینجای کار دانستید که برای ساخت PBN می‌توانید از وبلاگ‌ها و یا سایت‌های دیگر استفاده نمایید. اما باید این نکته را نیز بدانید که اگر نتوانید به درستی از آنها استفاده کنید ممکن است خشم گوگل به سراغ شما بیاید و جریمه‌هایی سنگینی نصیبتان شود. در گذشته الگوریتم‌های گوگل به اندازه امروز هوشمند نبوده و برای رتبه‌بندی سایت‌ها وابستگی زیادی به بک لینک داشتند. اما مشکل از جایی شروع شد که تعداد سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کردند بسیار زیاد شده و مزرعه‌ها مملو از لینک‌هایی با موضوعات پراکنده و نامرتبط شدند. الگوریتم‌های گوگل پیشرفت کردند و ارزشی که برای این دست از سایت‌ها در نظر می‌گرفتند کمتر از گذشته بود. در این برهه که همزمان با ورود سرویس‌های متنوع ساخت وبلاگ بود عملا پیدا کردن یک مزرعه خلوت و ارزشمند کار دشواری بود.

اما چرا گوگل باید سایت ما را به خاطر بک لینک های درست شده در وبلاگ‌ها جریمه کند؟ مگر خود گوگل نمی‌گوید وقتی به مطالب داخلی سایت شما لینک داده می‌شود، پس آن مطالب مفید بوده‌اند و امتیاز مثبت به آن صفحه می‌دهد. پس حالا چرا به مقابله با آن برخواسته است؟ در جواب باید گفت که این کار نقض حرف گوگل نیست، گوگل می‌گوید دیگران باید مطالب شما را مفید دانسته و به آنها لینک بدهند و نه اینکه شما به سایت‌های دیگر رفته و خودتان به صفحه‌های سایتتان لینک بدهید.

پس قبل از آنکه به سراغ لینک سازی در وبلاگ‌ها بروید، سعی کنید در رابطه با نحوه انجام اینکار کمی بیشتر مطالعه نمایید. بخصوص باتوجه به اینکه این روش به یکی از تاکتیک‌های کلاه سیاه در سئوی منفی تبدیل شده است.

نحوه ساخت یه PBN

برای اینکه بتوانید از مزیت‌های دریافت لینک از وبلاگ‌ها استفاده کنید باید مزرعه‌ای از بک لینک‌ها بصورت ساختارمند و سلسله مراتبی بسازید و آنها را طوری به یکدیگر متصل کنید تا درنهایت نه تنها گوگل به ساختگی بودن آن پی نبرد بلکه یک امتیاز بسیار خوب را نصیب سایت اصلی خود نمایید. شمای کلی یک ساختار سلسله مراتبی با چندین PBN را در زیر مشاهده می‌نمایید:

PBN چیست

همانطور که در شکل مشخص است، در این ساختار تمامی لینک‌ها به سایت اصلی داده نمی‌شوند بلکه چندین لایه درست کرده و PBN های مختلف را در لایه‌های مختلف قرار داده و به PBN های لایه بالاتر لینک می‌دهیم تا Authority آنها را از این طریق بالاتر برده و لینک‌های باکیفیت‌تری را به لایه‌های بالاتر انتقال دهیم. در نهایت نیز PBN های لایه اول را به سایت اصلی وصل می‌کنیم.

در رابطه با موضوع PBN باید به کلید واژه‌ها نیز اهمیت داد. پیشنهاد می‌شود روی کلمات کلیدی با میزان جستجوی کمتر تمرکز کنید. چرا که کلیدواژه‌‎های پررقابت ممکن است توسط گوگل شناسایی شوند. در ضمن حتی اگر جریمه شوید هم در این کلمات کلیدی کم ترافیک جریمه می‌شوید و هنوز کلیدواژه‌های مهم را دارید.

محتوای یونیک

بسیاری در هنگام ساخت PBN به مقالاتی که می‌خواهند در آنها استفاده کنند اهمیت نمی‌دهند و از مقالات کپی استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که این کار اشتباه است و همانطور که می‌دانید گوگل به مقالات کپی اهمیت نمی‌دهد و ممکن است کل عملیاتی که با صرف وقت زیاد برای این ساختار انجام می‌دهید، بدون هیچگونه فایده‌ای باشد.

حتماً سعی کنید برای سرشاخه که سایت اصلی است، یک مقاله فوق العاده باکیفیت بنویسید، هر چه که لایه‌ها پایین‌تر می‌آیند می‌توانید از کیفیت این مقالات بکاهید. سعی کنید از کلمات کلیدی با تعداد مناسب در مقالات خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کلمات کلیدی LSI نیز بهره ببرید.

اولویت انتشار مقالات را نیز از بالا به پایین بگذارید. یعنی ابتدا مقاله سرشاخه را بنویسید و سپس لایه به لایه پایین‌تر آمده و از طریق انکرتکست آنها را به یکدیگر متصل نمایید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا