ISMدانشنامهمجازی سازی

زیر ساخت مرکز داده

زیر ساخت مرکز داده

در این قسمت تمرکز بیشتری را بر روی ساختمان یک مرکز داده قرار خواهیم داد. عکس زیر نمایی از ساختار کلی یک مرکز داده به همراه لایه های مختلف آنرا نشان می دهد. هر کدام از این لایه ها جزئیات فراوانی دارد که در جای خود مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت ولی در این مطلب تنها کار هر کدام از این لایه ها را شرح خواهیم داد و وارد جزئیات نخواهیم شد.

عکس 14

 

لایه Physical Infrastructure

 

عکس 15

این لایه بنیان و پایه یک مرکز داده را تشکیل می دهد که شامل تجهیزاتی مانند سرورها، استوریج ها و سخت افزارهای شبکه مانند سوئیچ و روتر همراه با سیستم عامل ها، نرم افزارها، پروتکل ها و بطور کلی ابزارهایی که باعث می گردند که این تجهیزات فیزیکی وظایف خود را انجام دهند، می باشد. یکی از وظایف کلیدی این لایه اجرای درخواست های رسیده از لایه های Virtual infrastructure و  software-define infrastructure است، مانند ذخیره دیتا بر روی استوریج، ایجاد ارتباط بین سرورها، اجرای برنامه ها بر روی سرورها و یا ساخت بکاپ از دیتای موجود.

 

لایه Virtual Infrastructure

 

عکس 16

مجازی سازی پروسه ای است که در آن منابع سخت افزاری مانند سرور، استوریج و شبکه، بصورت انتزاعی در می آیند و از آنها منابع مجازی ساخته می شود. این پروسه از طریق نرم افزارهای مجازی سازی انجام می گیرد که قادرند تمامی منابع فیزیکی را در یک resource pool جمع کرده و منابعی مجازی از درون آن بسازند. منظور از منابعی که در یک pool جمع می شوند، پردازشگر، حافظه، استوریج و پهنای باند شبکه می باشد. برای مثال یک نرم افزار مجازی سازی استوریج، ظرفیت ذخیره سازی چندین دیسک را درون یک pool جمع کرده و از مجموع آنها یک ظرفیت ذخیره سازی بزرگ می سازد. به شکل مشابه برای قدرت پردازش و همچنین حافظه نیز همین امر وجود دارد.

مجازی سازی دارای مزایای زیادی بخصوص در مراکز داده که دارای محیط های multi-tenant هستند، است. نتیجه استفاده از آن، کاهش هزینه خرید تجهیزات و افزایش ROI یا برگشت سرمایه است. میزان فضای مورد نیاز و مصرف انرژی را کاهش می دهد و همچنین مدیریت زیرساخت را نیز ساده تر می نماید.

 

لایه Software-define Infrastructure

در نسل سوم توسعه انفورماتیک انتظار می رود که رویکرد Software-define بشکل قابل ملاحظه ای مورد توجه و توسعه قرار گیرد. این لایه بر روی لایه مجازی سازی و یا لایه فیزیکال قرار گرفته است. به عبارت بهتر اگر شما از مجازی سازی استفاده می کنید، این لایه بر روی آن لایه قرار گرفته است و در صورتی که از آن استفاده نمی کنید، این لایه مستقیم بر روی لایه فیزیکال قرار گرفته است. استفاده از این رویکرد باعث ارائه ITaaS به مصرف کنندگان می شود بدین صورت که مدیریت تمام اجزای منابع زیرساخت، چه همگن و چه ناهمگن را بصورت مرکزی در آورده و آنها را به مشتریان ارائه می نماید.

عکس 17

 

پس در این لایه تمامی منابع compute، storage و network به صورت کاملا مجازی سازی شده در آمده و در یک pool قرار می گیرند و مدیریت آنها بصورت کاملا نرم افزاری انجام می شود. در نتیجه ی راه اندازی این رویکرد تا حد زیادی مدیریت منابع، بصورت اتوماتیک و با کمترین میزان دخالت انسانی انجام خواهد شد.

 این رویکرد خود از سه زیر مجموعه تشکیل می شود که عبارتند از:

Software-define Compute (SDC)

Software-define Storage (SDS)

Software-define Network (SDN)

لایه Orchestration

این لایه شامل نرم افزاری است که وظیفه آن اتوماتیک سازی فرآیندها از روی جریان های کاری (workflow) ایجاد شده است تا خروجی های مورد نظر بدست آید. پیکربندی خودکار ماشین های مجازی و آماده سازی آنها برای اجرا، در این لایه صورت می گیرد.

نام نرم افزاری که در این لایه فعال است VMware vRealize Orchestrator نامیده می شود که با نام vCenter Orchestrator نیز شناخته می شود.

عکس 18

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا