سفر و گردشگریفرهنگ و جامعه

هتل های نزدیک به جنگل ارسباران

ارسباران کجاست

ایران به کشوری چهار فصل معروف است، از شمال تا جنوب و از شرق تا غربش را پوشش های گیاهی و جانوری در بر گرفته که تمام شاخصه های طبیعی جهان را به مخاطب خود ارائه می دهد. در میان هزاران جاذبه های طبیعی در این کشور، ارسباران در آذربایجان شرقی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و هر ساله هزاران مسافر برای اقامت در هتل های نزدیک به جنگل ارسباران به این نقطه زیبا از ایران سفر می کنند. امروز قصد داریم در اَکتومگ به معرفی این منطقه و هتل های نزدیک به جنگل ارسباران بپردازیم.

ارسباران، منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی در استان آذربایجان شرقی، با آثار تاریخی و دیدنی‌های چشم‌گیر و حیرت‌انگیزی است که مسافران بسیاری را در سراسر سال، میزبانی می کند.

منطقه‌ بسیار زیبای ارسباران، از جمله مناطق پرتردد و محبوب گردشگری در استان آذربایجان شرقی است که با چشم‌اندازهای طبیعی و خارق‌العاده و نیز آثار تاریخی ارزشمند، یکی از مناطق محبوب گردشگری در شمال غربی ایران محسوب می‌شود. البته نباید از این نکته غافل شد که این منطقه‌ی زیبای کوهستانی و جنگلی نسبت به سایر مناطق جنگلی در شمال کشور، ناشناخته‌تر مانده و بسیار کمتر به آن پرداخته شده است. که در برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ برای ثبت جهانی آن در یونسکو اقدام شده است.

بسیاری برای اقامت در این منطقه به دنبال هتل های نزدیک به جنگل ارسباران هستند و برای یافتن اطلاعات دقیق تر از شرایط و  امکانات بومی این منطقه بهتر است بدانیم که ارسباران را به نام های قره داغ، آرازبار و قراچه داغ نیز معروف است. سیاه چادرهای عشایر ارسباران و صنایع دستی و نوع زندگی آن ها نیز در این منطقه از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. فرهنگ کوچ نشینی عشایر این منطقه را می توان در ییلاق ایل بسطاملو، ییلاق کلیبر و آقداش مشاهده کرد و حرکت منظم این ارسباران نشیانان را در فصول مختلف تماشا کرد و از فعالیت و تلاش آن ها بسیار آموخت.

موقعیت جغرافیایی

همان گونه که پیش‌تر بیان شد، منطقه‌ی جنگلی ارسباران در دل طبیعت زیبا و بکر استان آذربایجان شرقی واقع شده است که از سمت شمال به رود ارس، از شرق به شهرستان مشگین‌شهر و مغان، از غرب به شهرستان مرند و تبریز و از جنوب به سراب و اوجان منتهی می‌شود. این منطقه‌ گردشگری شهرستان اهر را نیز شامل می‌شود.

راه‌ها و مسیرهای متعددی برای سفر به ارسباران وجود دارد؛ یکی از این مسیرها که در واقع اصلی‌ترین راه‌ ممکن است، استفاده از خطوط هواپیمایی و سفر به شهرستان تبریز است. پس از رسیدن به تبریز با طی کردن مسافتی زمینی در جاده‌ی تبریز به اهر، می‌توان به سبلان دسترسی یافت. گردشگران در این مسیر مسافتی حدود ۱۱۰ کیلومتر را طی می‌کنند تا به اهر برسند. البته در مسیری که حرکت می‌کنند باید جوانب احتیاط را رعایت کنند. این مسیر تا اواسط شهر اهر ادامه خواهد داشت و پس از آن، گردشگران از کنار قبرستان شهر عبور کرده و وارد مسیر اهر به کلیبر می‌شوند. مسیری زیبا، با کوه‌هایی رنگارنگ و دره‌هایی پوشیده از درختان تنومند، رودخانه‌هایی خروشان، آبشارهایی کوچک اما سرزنده و روستاهایی زیبا و دیدنی.

حفاظت از طلای سبز آذربایجان شرقی

متاسفانه در زمانی زندگی می کنیم که بالاترین تهدیدات متوجه زیست بوم ها و مناطق جنگلی است و جنگل های ارسباران از این قاعده مستثنی نیستند. طبیعت بکر و آثار باستانی که در اهر، هریس، کلیبر، ورزقان و خداآفرین تا جلفا و مغان اردبیل، همگی قسمت هایی از جنگل ارسباران به حساب می آیند و هر کدام از این نواحی تحت نظارت است. البته این بدان معنی نیست که هیچ واحد اقامتی در این مناطق برای اقامت راحت مسافران و گردشگران این منطقه وجود نداشته باشد. هتل های نزدیک به جنگل ارسباران این امکان را برای گردشگران واقعی به وجود آورده تا با آسودگی در میان انبوهی از زیبایی های طبیعی این منطقه اقامت داشته باشند و از اسکان در این منطقه بکر لذت ببرند.

اقامت در نزدیکی جنگل ارسباران

خوشبختانه، برای بسیاری که در زمان سفر به جنگل ارسباران برای اقامت، دچار مشکل شده اند، خبر خوبی وجود دارد و این خبر این است که در پارک جنگلی مکیدی کلیبر چندین هتل چند ستاره وجود دارد که می توان برای اقامت در جنگل ارسباران این واحدهای اقامتی را انتخاب کرد.

هتل آپارتمان آنزا کلیبر

هتل آپارتمان آنزا کلیبر در میان هتل های نزدیک به جنگل ارسباران است. این هتل آپارتمان ۳ ستاره در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است. نمای زیبا و شسته رفته آن برای مسافران مشکل پسند، گزینه خوبی به حساب می آید. هتل آپارتمان آنزا کلیبر، هتلی ۵ طبقه با ۲۳ واحد اقامتی است و فضایی باز و آرام را با این نوع معماری برای مسافران خود فراهم کرده است.

هتل برزگ کلیبر

این هتل دو ستاره در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. این هتل از ساختمانی دو طبقه با ۲۱ باب واحد اقامتی تشکیل شده است و حضور کارکنان بومی و مجرب در هتل بزرگ کلیبر این امکان را برای مسافران آذربایجان شرقی ایجاد می کند تا در میان هتل های نزدیک به جنگل ارسباران، آن را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها در فهرست خود قرار دهند.

هتل پارادایس کلیبر

این هتل در خیابان فرمانداری و در ابتدای جاده جانانلو قرار گرفته است. هتل پاردایس کلیبر که از هتل های نزدیک به جنگل ارسباران است در سال ۱۳۹۵ کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر با ۴۲ واحد اقامتی دارد. کارکنان هتل پاردایس نیز بطور کامل مسلط به منطقه هستند و برای مسافران و گردشگران ماجراجو می توانند راهنماهای محلی حرفه ای به حساب بیایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا