فناوری اطلاعاتوب

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟

تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟

پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) در واقع نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن مخاطبان تبلیغات به وب سایت یا رسانه تبلیغ دهنده هدایت می‌شوند و هزینه آن بر اساس تعداد کلیک‌ها پرداخت می‌شود. PPC یک مدل بازاریابی است که در آن هر شرکتی برای هر بار کلیک بر روی تبلیغاتشان هزینه پرداخت می‌کنند. در واقع این تکنیک راهی برای معرفی سریع‌تر برند و ترغیب به خرید بازدیدکنندگان سایت شما است. معروف‌ترین نوع PPC، تبلیغات کلیکی گوگل است.

کارکرد PPC

استفاده از روش PPC یکی از پرطرفدارترین روش‌های تبلیغات آنلاین است. برای مثال تبلیغات گوگل اَد (Google Adwords) که در ابتدای نتایج جستجویش ظاهر می‌شود از سیستم PPC استفاده می‌کند. به این معنا که به ازای هر کلیک که بر روی لینک شما می‌شود، مبلغی از اعتباری که پیش گوگل دارید کم می‌شود.


بیشتر بدانید:


می‌توان تبلیغات بنری را نیز به همین روش انجام داد. یعنی شما بنری برای معرفی کسب‌وکار خود طراحی می‌کنید و فقط در ازای کلیک‌هایی که بر روی آن می‌شود هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنید.

البته تبلیغات کلیکی تنها مربوط به گوگل نیست و شما می‌توانید در سایت‌هایی که بازدیدکنندگان زیادی دارند مانند سایت‌های خبری و غیره نیز از PPC استفاده کنید که بسیار به صرفه‌تر از تبلیغاتی است که مبالغ ثابت ماهیانه دارند و تعداد کلیک در آنها، تاثیری بر مبلغ شارژ ندارد.

فرق PPC و CPC چیست؟

تا اینجای کار با PPC آشنا شدید، اما اصطلاحات دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که ممکن است کمی شما را در رابطه با تفاوت آنها گیج کند. یکی از آنها CPC یا Cost Per Click است.

CPC یا همان هزینه هر کلیک، اصطلاحی است که به ارزش هر کلیک نسبت می‌دهیم. CPC روش پرداخت نیست بلکه بیانگر ارزش هر کلیک است. مثلاً ارزش هر کلیک روی بنر در سایت CNN دو دلار است.

این دو اصطلاح به قدری از لحاظ معنایی و کارکرد به هم نزدیک هستند که در بسیاری از موارد بجای یکدیگر استفاده می‌شود. با یک مثال ساده تفاوت این دو را نشان خواهیم داد:

با یک آژانس تبلیغاتی صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم در مورد روش پرداخت تبلیغ با آنها به توافق برسیم. به آنها می‌گوییم که ما به دنبال روش پرداخت PPC هستیم یعنی به ازای هر کلیک روی تبلیغ به شما پول پرداخت خواهیم کرد. آژانس هم می‌گوید هر CPC برای تبلیغ ۱۰۰۰ تومان است. یعنی هر کلیکی که روی تبلیغ انجام شد ۱۰۰۰ تومان از شارژ شما کم می‌شود.

پس PPC یعنی روش پرداخت که کلیکی است و CPC یعنی ارزش هر کلیک.

گوگل ادورز

هر بار که یک جستجویی آغاز می شود، گوگل از درون اقیانوسی از آگهی های تبلیغ کنندگان Adwords جستجو می کند. گروهی از برترین ها را انتخاب می کند و در فضای تبلیغاتی در رتبه های بالای نتایج جستجو نمایش داده می شوند. برترین ها بر اساس عوامل و قوانین سئو، ارتباط کلمات کلیدی و متن تبلیغ، تعیین می گردند. زمانی که افراد بیشتری بر روی تبلیغ شما کلیک می کنند برای گوگل یک نشانه قوی است که شما از سایر تبلیغ دهندگان کلمات کلیدی یکسان با شما، برتر هستید و در نتیجه تبلیغ شما را بالاتر از سایرین نشان می دهد.

البته شایعاتی نیز در این زمینه وجود دارد که گوگل هر کسی که مبلغ بیشتری را پرداخت کند، در لیست جستجو بالاتر نشان می دهد. البته گوگل هیچ وقت این شایعات را تایید نکرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا