اتاق دانشبازاریابی دیجیتالفناوری اطلاعاتکسب و کار

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

هدف از راه‌اندازی هر کسب‌وکاری، بازگشت سرمایه و سودآوری است. اگر قرار باشد سرمایه‌ای تزریق شود و بازگشتی برای آن وجود نداشته باشد، بقای کسب‌وکار به خطر خواهد افتاد. کسب‌وکارها همیشه هزینه‌های بسیاری را صرف تبلیغات و ارتباطات می‌کنند. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که آیا این هزینه‌ها به صورت بهینه محاسبه و صرف شده اند؟ چه مدت طول می‌کشد که این سرمایه صرف شده به کسب‌وکار برگردد؟ شاخص نرخ بازگشت سرمایه یا ROI پاسخ این سوالات را به شما خواهند داد. بسیاری از سرمایه‌گذاران براساس این نرخ حاضر به ریسک سرمایه‌گذاری می‌شوند و یا از سرمایه‌گذاری منصرف می شوند. بنابراین باید بدانیم که در کسب‌وکار خودمان این نرخ چگونه محاسبه شده و بیانگر چه مواردی است. در ادامه با اکتوبیت همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

شاخص ROI چیست؟

شاخص ROI که مخفف Return On Investment است، با اندازه‌گیری زمان بازگشت سرمایه، به شما می‌گوید که بازاریابی شما چقدر موثر است. کسب‌وکارهای مختلف همیشه در طول یک سال، کمپین‌های مختلفی را به اجرا می‌گذارند. شما همیشه باید قبل و بعد از اجرای کمپین با استفاده از شاخص‌های مختلف به بررسی میزان موفقیت آن بپردازید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در زمان تدوین استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات، به‌ویژه در حوزه دیجیتال مارکتینگ، باید نرخ بازگشت سرمایه را به عنوان یک معیار اصلی در نظر گرفت و استراتژی را براساس آن تدوین کرد.

پس می‌توان گفت که بهترین تعریف برای ROI، نسبت سود حاصله به میزان سرمایه هزینه شده است. البته وقتی صحبت از سود می‌کنیم فقط منظور جنبه مالی آن نیست و شامل موارد غیرمالی مانند برندسازی نیز می‌شود.

می‌توانیم نرخ بازگشت سرمایه را به‌صورت زیر محاسبه نماییم:

نرخ بازگشت سرمایه = (کل هزینه – کل درآمد) / کل سرمایه گذاری

برای اینکه بتوانید نرخ ROI را براساس درصد حساب کنید، می‌توانید نتیجه بالا را در ۱۰۰ ضرب کنید.

البته محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به مانند فرمول بالا ساده نیست و دارای پیچیدگی‌های مربوط به خود است.

نحوه محاسبه ROI

با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس می‌توانید با بررسی ترافیک سایت و منبع ورود کاربر، ارزیابی دقیق‌تری از نرخ بازگشت سرمایه هر کمپین داشته باشید. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید سودآوری حاصل از فروش را به اولین یا آخرین ورود یک مشتری به سایت نسبت دهید و با داده‌های موجود در آن ROI را دقیق‌تر محاسبه کنید.

 

نتیجه‌گیری

همیشه حواستان به شاخص ROI یک تبلیغ باشد و آن را اندازه‌گیری کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند که در طولانی‌مدت بهترین روش‌های تبلیغاتی را بشناسید تا در آینده از آن‌ها بیشتر استفاده کنید و روش‌های کم بازده را نیز حذف نمایید. بنابراین لازم است هر چه زودتر راهکاری برای شناسایی روش جذب مشتریان پیدا کنید و نرخ بازگشت سرمایه یا ROI تبلیغات خود را اندازه بگیرید.

 

امید مرادی – فروردین ۱۴۰۱

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا