اتاق دانشتکنولوژی

از استارتاپ ها تا ابرکامپیوترها، تکنولوژی و برخورد با کرونا

همانطور که دنیا با نسل جدیدی از بحران سلامتی ناشی از همه گیری سریع ویروس کرونا روبرو شده است، شرکت های فناوری در کانون توجه قرار گرفته اند. اما دلیل این توجه اینبار مسائلی مانند رسوائی های حریم خصوص یا جنگ مالیات دیجیتال نیست.

اینبار دولت ها در سرتاسر دنیا برای مقابله با این بیماری همه گیر به فناوری روی آورده اند. برای نمونه چند هفته پیش مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس، آقای دومینیک کامینگز، نمایندگان ۳۰ شرکت فناوری مانند دیپ مایند گوگل را به جلسه ای فراخواند و از آنها سوال کرد که چه پیشنهاداتی برای کمک به مقابله با این بحران دارند.

حتی نخست وزیر انگلیس نامی برای این عملیات بزرگ برگزید و از عبارت Digital Dunkirk که الهام بخش تکنولوژی و دیجیتال است، برای آن استفاده کرد.

همچنین در این جلسه وعده هایی به کارآفرینان بزرگ و کوچک داده شد و بشکل بسیار واضح از آنها درخواست کمک شد که بیانگر این است که دولت به میزان زیادی به سمت این صنعت چرخش کرده است و از اهمیت آن آگاه است.

ویروس کووید ۱۹ همچنان به سرعت در حال گسترش است و چالش های پیش روی دولت ها کم و بیش به مانند یکدیگر هستند. از کاهش فشار بر روی مراکز خدمات پزشکی و اورژانس ها، فراهم نمودن تجهیزات جدید تا مبارزه با پخش اطلاعات نادرست. بهتر است بگوییم که لیست مسائلی که باید با آنها مواجه شد بی پایان است.

شرکت های فناوری بزرگ می توانند با سرعت بسیار زیادی در حل بسیاری از این چالش ها به دولت ها کمک کنند. برای مثال مرکز کنترل و پیشگیری ایالات متحده از سرویس کلاد آژور مایکروسافت برای طراحی یک ربات که بتواند از طریق چت، علایم بیماری را در افراد ارزیابی کرده و در ادامه مراحل بعدی را پیشنهاد دهد، استفاده کرده است.

AWS آمازون نیز تاکنون بیست میلیون دلار برای توسعه آزمایش های سریعتر و به صرفه تر این ویروس سرمایه گذاری کرده است.

شرکت IBM نیز در همکاری مستقیم با کاخ سفید است تا از طریق ابرکامپیوترهای خود در زمینه درک صحیح و متوقف کردن پخش این ویروس کمک نماید.

اما در این مسیر چشم دولت ها فقط به شرکت های بزرگ و بیلیون دلاری نیست، بلکه از شرکت های کوچک که می توانند بصورت خلاقانه در شرایط حساس، واکنش سریع از خود نشان دهند نیز کمک، طلب می کنند.

برای مثال واحد خدمات درمانی انگلیس از تمامی مبتکران درخواست کرده که ایده های خود را برای حمایت از سالمندان، گروه های آسیب پذیر و کسانی که خود را قرنطینه کرده اند، ارائه دهند و در پایان به بهترین ایده جایزه ۲۵ هزار پوندی پرداخت خواهد شد.

همچنین نیروهای مسلح فرانسه نیز ۱۰ میلیون یورو برای فراخوان پروژه هایی در زمینه محافظت و آزمایش شهروندان، حمایت از سلامتی بیماران و نظارت بر روند همه گیری، اختصاص داده است.

در هندوستان نیز دولت مرکزی، شرکت های نوپا را تشویق به ارائه راهکارهایی برای مبارزه با این ویروس کرده است. دولت لهستان نیز به همین ترتیب عمل کرده است.

پس می بینیم که در سرتاسر دنیا، شرکت های فناوری با درخواست کمکی که دریافت کرده اند به میدان آمده اند تا از طریق ایده های خلاقانه بتوانند کمکی هر چند کوچک اما موثر به سیستم سلامتی کنند و مانع پیشرفت همه گیری این ویروس شوند. این دسته از شرکت ها نقش اصلی و مرکزی را در این مبارزه برعهده دارند و کاملا از وظیفه خطیر خود در این زمینه آگاه هستند.

پیش از این همیشه شرکت هایی که در سیلیکون ولی بوده اند بدلیل رفتارهای خود مورد انتقاد بودند، اما چالش های بی سابقه ای که ویروس کرونا برای دولت ها و جوامع ایجاد کرده است، باعث شده که امروز همه ما از آنها درخواست کمک نماییم. آنها نیز باید با مسئولیت پذیری خود نشان دهند که در این مسیر، همراه مردم جهان، فارق از سود و زیان اینکار، بدنبال نابودی این ویروس هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا