فناوری اطلاعاتوب

الگوریتم Freshness گوگل

الگوریتم Freshness چیست؟

این الگوریتم را با یک مثال توضیح می دهیم. فرض کنید قصد خرید یک لپ تاپ بصورت اینترنتی را دارید. مهمترین نکته در رابطه با خرید این لپ تاپ، قیمت آن است. اکنون شما در صفحه نتایج با تعداد زیادی سایت مواجه می‌شوید که هر کدام قیمت های متفاوتی را در عنوان خود نشان می‌دهند. مثلاً یک سایت آخرین قیمت روز لپ تاپ را به شما نشان می‌دهد، یکی دیگر قیمت چند هفته پیش را نشان می دهد و در نهایت سایتی که آخرین بروزرسانی را چند ماه پیش د‌‌اشته است.

کدام سایت هدف شما را برآورده می‌کند؟ مطمئنا انتخاب شما سایتی خواهد بود که محتوای جدیدتری دارد. این انتخاب، مفهوم الگوریتم Freshness را به سادگی بیان می‌کند. در واقع می‌توان اینطور نتیجه گرفت که گوگل بوسیله الگوریتم تازگی محتوا، تاریخ انتشار و بروز بودن محتوا را به عنوان یک معیار بسیار کلیدی در تعیین جایگاه سایت در نظر می‌گیرد.

پس هدف اصلی از الگوریتم Freshness، تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است، چرا که کاربران همیشه به آخرین و جدیدترین اطلاعات روی خوش نشان می‌دهند. در برخی حوزه‌ها مانند اخبار و سیاست، اهمیت این موضوع حتی بیشتر می‌شود و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید بروز نگاه داشتن محتوای خود را بیش از هر چیز دیگر مد نظر داشته باشند.

در یک جمله می‌توان گفت که گوگل به محتوای بروز و جدید، بسیار علاقه مند است و الگوریتم Freshness را به این دلیل معرفی کرد تا رضایت کاربرانی که به دنبال محتوای جدید هستند را فراهم کند.

با وجود این الگوریتم، مدیران سایت‌ها مجبورند مقاله‌های خود را بروز کنند تا به این ترتیب با گذشت زمان، کاربران جدید مجبور نباشند از محتوای قدیمی سایت‌ها استفاده کنند.

با وجود این الگوریتم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

۱. بهتر است مدت زمان حضور کاربر در سایت به مرور افزایش پیدا کند

نکته‌ای که در مورد مدت زمان حضور کاربر در سایت وجود دارد این است که گوگل تنها برای اولین ورود کاربر به سایت اهمیت قائل نیست؛ بلکه مراجعه‌های بعدی بازدید‌کنندگان هم در رتبه‌دهی به سایت تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر کاربران در هفته اول بعد از انتشار محتوا، بطور متوسط ۳ دقیقه در سایت شما وقت صرف کنند، این مقدار باید با گذشت زمان بیشتر شود یعنی مثلا بعد از گذشت سه ماه این عدد به ۴ دقیقه نزدیک شده باشد.

افزایش تدریجی زمان حضور کاربر در سایت این سیگنال را به گوگل می‌دهد که محتوای موجود در سایت همچنان تازه است. یکی از روش‌های کاربردی برای افزایش زمان حضور کاربران، بروزرسانی مستمر محتوای صفحه است. در این روش در بازه‌های زمانی کوتاه بخش‌هایی به مقاله اصلی اضافه شده و یا با اضافه شدن نظرات کاربران حجم محتوا و زمان حضور کاربران در صفحه افزایش یابد. 

۲. از سایت‌هایی که محتوای بروز دارند لینک بگیرید

هر لینکی که به محتوای شما داده می‌شود، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. اما باید بدانید که گوگل حتی منبعی که به شما لینک داده را هم بررسی می‌کند؛ یعنی در صورتی که سایتی که به شما لینک داده بطور کل محتوای بروزی نداشته باشد، این الگوریتم امتیاز Freshness سایت شما را هم کاهش می‌دهد.

بطور کلی دریافت لینک برای صفحات قدیمی‌تر سایت شما، موجب می‌شود که معیار تازگیِ محتوا در آن‌ها کاهش پیدا نکند زیرا هنوز صفحاتی هستند که به محتوای شما لینک می‌دهند. حالا اگر این لینک‌ها از سایت‌هایی باشد که خودشان تازه و کاربردی هستند ارزش آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

۳. لینک سازی مستمر و هدفمند داشته باشید

بهترین استراتژی ساخت بک‌لینک آن است که بطور مداوم و به تعداد کم از سایت‌های مختلف لینک بگیرید. به عنوان نمونه اگر برای یک هفته بک‌لینک‌هایی با حجم بالا دریافت کنید ولی پس از آن به مدت یک ماه هیچ لینکی به شما داده نشود، شیوه نامناسبی را در کسب بک‌لینک در پیش گرفته‌اید. در این حالت گوگل ممکن است به شما امتیاز منفی بدهد.

راه حل بهتر این است که سعی کنید محتوای قدیمی سایت خود را هم به نحوی زنده کنید! برای این کار می‌توانید مقاله‌های قبلی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا محتوای قدیمی سایت شما با لینک‌دهی‌های جدیدتر، تازه شوند.

۴. صفحات ارزشمند خود را دائماً بروز کنید

آن دسته از مقالاتی که تعداد Impression و ورودی بالایی دارند و در صفحه نتایج دارای رتبه هستند را در اولویت قرار دهید. سعی کنید این مقالات را با آمار و ارقام جدید، نقل قول‌ها، تصاویر و تغییراتی مفید بروز کنید.

۵. در تولید محتوا سریع عمل کنید

سایت‌هایی که در حوزۀ اخبار و رویدادهای روز فعالیت می‌کنند باید همیشه سعی کنند در مقابل رقیب‌های خود، اطلاعات روز را با سرعت بیشتری در اختیار کاربر قرار دهند. اگر سایت شما اولین منبع برای اخبار روز باشد، کاربران بیشتری وارد سایت شما می شوند.

۶. شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

یکی از معیارهایی که الگوریتم تازگی محتوا گوگل به آن بسیار حساس است، سیگنال‌های مثبت از شبکه‌های اجتماعی است. بنابراین سعی کنید مقالات یا محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب و کار خود به اشتراک بگذارید و از آن‌ها به سایت خود لینک دهید. اگر محتوایی که در این شبکه‌ها منتشر می‌کنید، همه‌گیر شد، منتظر زیر و رو شدن سئو سایت خود باشید.

۷. تاریخ انتشار مقالات را حذف نکنید

تاریخ انتشار محتوا از مواردی است که گوگل توجه زیادی به آن می‌کند. اگر به دنبال کسب بهترین نتایج از صفحه نتایج گوگل هستید، بهتر است به جای تغییر دادن یا حذف تاریخ، محتوای صفحه را بروز نگه دارید.

 

مقالات مرتبط:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا