دانشنامهسیستم عاملسیستم عامللینوکسمتن باز

معرفی سیستم عامل CentOS

CentOS یک توزیع لینوکس مبتنی بر Redhat Enterprise است که نام آن برگرفته از عبارت Community ENTerprise Operating System می باشد.

این سیستم عامل کاملا با RHEL سازگاری دارد. برخلاف RHEL که تجاری و پولی است، CentOS یک توزیع رایگان از لینوکس می باشد که توسط Community ها پشتیبانی می شود که این یعنی شرکتی پشت این سیستم عامل نیست و تنها کافیست کمک ها و پشتیبانی خود را از این گروه های عمومی تامین کنید و نیازی به هیچگونه هزینه اضافه ای نیست.

البته باید بدانید، افرادی که در این گروه ها حضور دارند و به سوالات پاسخ می دهند معمولاً از مهندسین نرم افزار حرفه ای هستند که برای شرکت ردهت کار می کنند، البته در کنار این افراد، علاقه‌مندان به سیستم عامل های لینوکس در سراسر دنیا را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید که چه اندازه پشتیبانی از سیستم عامل CentOS در دنیا به تمام معنا انجام می شود.


بیشتر بدانید:


بر اساس بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۰ این سیستم عامل در بخش وب سرورهای لینوکسی از دبیان پیشی گرفت، آنهم با بیش از ۳۰ درصد استفاده در این سرورها و از این لحاظ رتبه اول را به خود اختصاص داد. اما در سال ۲۰۱۲ سیستم عامل دبیان رتبه خود را مجدداً پس گرفت.

CentOS سال‌ها به عنوان یک پروژه و یک سیستم عامل مستقل معرفی می شد تا اینکه در سال ۲۰۱۴ پروژه CentOS رسماً به شرکت ردهت پیوست. نسخه‌هایی که از CentOS به بازار ارائه می شوند در واقع نسخه Mirror از نسخه‌هایی است که در Red Hat Enterprise معرفی می شوند. یعنی هر بار که نسخه جدیدی از Red Hat Enterprise منتشر شود، مدتی بعد نسخه ای مشابه آن به عنوان CentOS معرفی می شود.

CentOS یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس برای استفاده در سرویس های هاستینگ وب اینترنتی است. با توجه به هماهنگ بودن و سازگاری کامل CentOS و RHEL این سیستم عامل با اکثر نرم افزارهای دنیا سازگاری کامل دارد، بیشتر کنترل پنل های هاستینگ امروزی از سیستم عامل CentOS به عنوان توزیع لینوکس شماره یک خودشان استفاده می کنند.

ارائه خدمات لینوکس

شماره نسخه های توزیع های CentOS پیش از انتشار توزیع ۷.۰ از دو قسمت تشکیل می شود که یک بخش به شماره ی اصلی نسخه ی توزیع  و بخش دیگر به شماره ی جزئی نسخه ی آن توزیع  اشاره می کند که که متناظر با نسخه اصلی و مجموعه ای از بروز رسانی های توزیع لینوکسی  Red Hat Enterprise می باشد. به عنوان مثال CentOS 6.5 بر اساس بسته های منبع RHEL 6 update 5 که با عنوان  RHEL version 6.5 نیز شناخته می شود، ساخته شده است.

با انتشار نسخه ی ۷.۰ به شماره نسخه ی توزیع های CentOS بخش سومی نیز افزوده شد که نشان دهنده ی سال و ماه انتشار کد منبعی است که توزیع بر اساس آن ساخته شده است. به عنوان مثال، نسخه شماره ۷.۰-۱۴۰۶ در عین اینکه تناظر این نسخه CentOS را به مجموعه بروزرسانی صفرم از توزیع  RHEL 7 نشان می دهد، در همان حال عدد  “۱۴۰۶”  نشان می دهد که کد منبع این نسخه بر اساس آنچه از ماه ژوئن ۲۰۱۴ ارائه شده، بناشده است. استفاده از برچسب ماه و سال این امکان را به مخازن جدید و ناشران ابری می دهد که ایمیج های این توزیع ها را بر اساس تاریخ انتشار ارائه دهند.

همانطور که می دانید اکثریت بزرگی از وب سرورهای دنیا از لینوکس استفاده می کنند و CentOS نیز در بین توزیع های فوق العاده محبوب در وب سرورها می باشد و عموماً بین سه سیستم عامل اوبونتو، دبیان و CentOS رقابت تنگاتنگی در این زمینه وجود دارد.

در زیر تاریخچه توزیع های مختلف CentOS، به همراه تاریخ انتشار آنها را مشاهده می نمایید:

  • CentOS 3 (19 March 2004)
  • CentOS 4 (9 March 2005)
  • CentOS 5 (12 April 2007)
  • CentOS 6 (10 July 2011)
  • CentOS 7 (7 July 2014)
  • CentOS 8 (24 September 2019)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا