ISMدانشنامهمجازی سازی

تکنولوژی های پلتفرم ۳ / Social Networking

همانطور که در بررسی Platform 3 خواندید، شبکه های اجتماعی یکی از چهار جزء کلیدی این پلتفرم است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه با اَکتومگ همراه باشید تا این جزء مهم پلتفرم ۳ را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم:

شبکه اجتماعی چیست؟

محلی است برای ایجاد ارتباطات با اشخاص و کسب و کارهای دیگر در جهت توسعه مخاطبین، که در نتیجه این ساختار ارتباطی، شبکه اجتماعی ایجاد می گردد، در این ساختار مبتنی بر وب، افراد اطلاعات خود را که شامل علایق، فعالیت ها و اموری که مربوط به زندگی واقعی آنها می گردد را در کل شبکه و یا یک زیر مجموعه از آن به اشتراک می گذارند.

با رایج شدن استفاده از اینترنت و موبایل در دنیا، شبکه های اجتماعی نیز در دهه گذشته رشد قابل ملاحظه ای را پشت سر گذاشته اند. هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطه ای با واسطه و نه رو در رو است اما از طریق این شبکه های اجتماعی، افراد می توانند بدون هیچ محدودیت جغرافیایی، محتویات دیجیتال خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و در رابطه با موضوعات مختلف با یکدیگر تبادل نظر نمایند و از این رو بسیاری از پژوهشگران از اصطلاح اجتماع برای اشاره به جمع کاربران استفاده می کنند. بیشتر شبکه های اجتماعی به افراد و شرکت ها اجازه ساخت پروفایل کاربری شخصی را می دهند که از طریق آنها می توان نظرات، فعالیت ها، بلاگ ها، وقایع، پیغام ها، عکس ها، ویدئوها و سایر موارد را با دیگران به اشتراک گذاشت. چند مورد از رایج ترین شبکه های اجتماعی محبوب عبارتند از فیسبوک، توئیتر، لینکدین، اینستاگرام و پینترست.

اما آیا شبکه های اجتماعی در دنیای امروز ما تاثیر مثبتی دارند و یا منفی؟

پاسخ دادن به این سوال کار بسیار مشکلی است. امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی در دنیا به یک امر بدیهی تبدیل شده است. ما بدون هیچگونه ترسی، زندگی خود را در این شبکه ها به اشتراک می گذاریم آنهم نه فقط برای دوستان و اقوام بلکه برای گروه بزرگی از افراد که شاید حتی یکبار هم آنها را ندیده ایم. این موضوع لزوما همیشه یک امر مثبت نیست.

شرکت هایی که امروزه مالکین این شبکه های اجتماعی محسوب می شوند، همگی غول های اینترنت هستند. در ابتدا همیشه این نظر وجود داشت که این غول های اینترنتی باید نقش خنثی و بیطرف را بازی کنند یعنی در واقع هیچ کاری نکنند و کنترلی بر روی اطلاعات به اشتراک گذاشته شده صورت نگیرد و چیزی را فیلتر نکنند و تنها فقط یک پلتفرم باشند برای برقراری ارتباطات. شاید در آن زمان تصور می شد، همانطور که شبکه ای مانند ویکی پدیا می تواند مفید باشد، این شبکه های اجتماعی نیز می توانند، اما در ادامه دیده شد که این خنثی بودن عمل نمی کند و خاصیت ناشناس بودن در شبکه های اجتماعی باعث شد که زننده ترین قسمت وجودی انسان به نمایش در آید و افراد حرف های وحشتناک و ناگواری به یکدیگر بزنند. ناشناس بودن به آن معنا که افراد می توانند هویت و شخصیت خود را کاملا از دید دیگران پنهان کنند.

در ادامه دیده شد که بعضی از افراد چیزهایی در این شبکه های اجتماعی می نویسند که به هیچ وجه امکان نداشت بصورت حضوری آن را بگویند زیرا فکر می کنند که گفتن آن موضوع بصورت حضوری، عواقبی برایشان خواهد داشت. 

اما دیگر این خنثی بودن عمل نمی کند و تمامی این غول های اینترنتی پی به تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی خود برده اند و از طریق راه های مختلف سعی در کنترل آنها می کنند تا مردم بتوانند بیشتر از تاثیرات مثبت این شبکه ها استفاده کنند. احتمالا اخبار مربوط به کنترل های اخیر فیسبوک، توئیتر و حتی اینستاگرام را شنیده اید که دیگر نمی گذارند هر شخص و یا حتی رباتی، هر چه که می خواهد در این شبکه ها انجام دهند.

تحلیل شبکه های اجتماعی

افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی منجر به رشد عظیم تولید اطلاعات در دنیای دیجیتال شده است که این اطلاعات برای سازمان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طریق تحلیل های بیگ دیتا، سازمان ها می توانند به یک بینش ارزشمندی از دیتای تولید شده از طریق شبکه های اجتماعی دست یابند. تحلیل شبکه های اجتماعی که به SNA (مخفف Social Network Analysis) معروف است، اطلاعات را از منابع مختلف (شامل پست ها، نظرسنجی ها، ایمیل ها، بلاگ ها و سایر موارد) جمع آوری کرده و با تحلیل آنها، روابط بینشان را تشخیص می دهد و اطلاعات جدیدی تولید می کند. ابزارهای SNA کل شبکه اجتماعی را اسکن کرده تا کیفیت یا اثربخشی روابط، تشخیص افراد بانفوذ، انجمن ها و روندها را تعیین کنند. برای تحلیل این شبکه ها، پارامترها و شاخص های متعددی طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. 

SNA شامل رنج وسیعی از نرم افزارها شامل مهندسی، علوم، اقتصاد، امنیت ملی، جرم شناسی، تشخیص تقلب و تجارت الکترونیک می شود.

تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از دانش ریاضی و نظریه گرافها، شکلی بسیار علمی و ساختاریافته به خود گرفته است و در حال حاضر تحلیل شبکه های اجتماعی از جمله گران‌ترین و پرسودترین تخصص های بشری محسوب می‌شود. پیشنهاد دوستان جدید در فیس بوک و یا پیشنهاد تصاویر توسط اینستاگرام که ما به صورت روزانه با آنها سر و کار داریم، خروجی الگوریتم های تحلیل شبکه های اجتماعی است. همچنین، گوگل را می‌توان یکی از بزرگترین متخصصان تحلیل شبکه های اجتماعی دانست.

 

موارد استفاده شبکه های اجتماعی

جدا از فراهم کردن یک پلتفرم برای ارتباط میان افراد و سازمان ها، شبکه های اجتماعی دارای نرم افزارهای متنوعی در زمینه های مختلف مانند آموزشی، علمی، حل مساله، فروش و بازاریابی است. چند مورد از موارد استفاده شبکه های اجتماعی در زیر توضیح داده شده است:

شبکه برند

سازمان ها از طریق ساخت صفحاتی مخصوص برندهای خود و ارائه پیشنهادات و وقایع تبلیغاتی، اقدام به معرفی برند خود می نمایند. همچنین اقدام به ایجاد کمپین های تبلیغاتی کرده و میزان دیده شدن برند خود را در موتورهای جستجو بهبود می بخشند. مصرف کنندگان نیز می توانند از این طریق با محصولات مختلف و کیفیت آنها بیشتر آشنا شده و در نتیجه آن خرید بهتری را داشته باشند.

همکاری سازمانی

بسیاری از سازمان ها این امکان را برای پرسنل شان فراهم می کنند که از طریق صفحه مخصوص آن سازمان در شبکه های اجتماعی، نظرات، پیشنهادات و ایده های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و در مورد آنها تبادل نظر کنند تا از این طریق همکاری بیشتری بین پرسنل ایجاد گردد. 

بازاریابی

افزایش فروش و درآمد یکی از اهداف مهم حضور کسب و کارهای مختلف در شبکه های اجتماعی است. آنها محصولات و خدمات خود را از طریق صفحه ی اشخاص مختلف تبلیغ کرده و آنها را به صفحه سازمان و یا وب سایت شرکت لینک می کنند. 

پشتیبانی مشتری

امروزه سازمان ها به شکل فزاینده ای از شبکه های اجتماعی برای ارتباط گرفتن سریع با مشتریان خود استفاده می کنند. با نظارت دقیق بر نظرات مشتریان در این شبکه ها می توان به راحتی مشکلات آنها را متوجه و اقدام به رفع سریع آنها کرد.

 

 


بیشتر بدانید:


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا