فناوری اطلاعاتکامپیوتر

مک بوک ایر با پردازنده M1، انقلابی در طراحی لپ تاپ

گویا اوج گرفتن همه گیری کرونا نیز نتوانسته اپل را متوقف کند و سرانجام این شرکت از لپ تاپ جدید خود با نام Apple MacBook Air رونمایی کرد. لپ تاپی سریعتر از هرآنچه که تاکنون بوده و انقلابی در معماری. در نگاه اول از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه مدل قبلی خود است، اما چه چیزی باعث ایجاد این همه سروصدا شده است؟ ساخت و استفاده از اولین پردازنده تولیدی اپل در لپ‌تاپ‌های تولیدی خود، با نام M1 که مبتنی بر معماری Arm است. البته اپل پیش از این توانسته بود با موفقیت از چیپ های ساخت خود در گوشی های آیفون و تبلت آیپد استفاده کند.

این یعنی که دیگر اپل از چیپ‌های اینتل در لپ‌تاپ‌های خود استفاده نخواهد کرد و کوپرتینونشین‌ها خودشان اقدام به تولید پردازشگر می کنند. آن هم با سرعتی بسیار بیشتر از نمونه های قبلی. براساس ادعای اپل، تراشه‌ی M1 موجود در داخل مک بوک ایر از ۹۸ درصد لپ‌تاپ‌های فروخته‌شده در سال گذشته سریع‌تر است.

همزمان با عرضه مک بوک ایر M1، اپل اعلام کرده که تولید نسخه قبلی را که مبتنی بر چیپ های اینتل است، متوقف می کند. حرکتی بسیار بزرگ، زیرا مک بوک ایر اینتل توانسته بود عنوان بیشترین فروش لپ تاپ را در اپل کسب کند و سودآوری هنگفتی را برای این شرکت به همراه داشته است. اما به نظر که تصمیم درستی می آید زیرا با عرضه مدل جدید، شما دلیلی برای خرید مدل مبتنی بر اینتل پیدا نخواهید کرد.

معماری ARM چیست؟

معماری آرم (به انگلیسی: ARM architecture) نوعی از معماری و ساختار پردازنده‌های کامپیوتری است که بوسیله شرکت انگلیسی آرم هولدینگز طراحی شده ‌است و بیش‌تر برای تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، پوشیدنی های هوشمند و دستگاه‌های قابل‌حمل کاربرد دارد.

با استفاده از معماری آرم می توان پردازشگرهای چندهسته‌ای ۳۲ و ۶۴ بیتی را ساخت. شرکت آرم هولدینگز خود تولیدکننده پردازنده‌ها نیست و گواهی‌نامهٔ ‌بکارگیری از معماری آرم را به تولیدکنندگان نیمه‌هادی می‌فروشد. کمپانی‌ها نیز به راحتی تراشه‌های خود را براساس معماری آرم تولید می‌کنند.

در معماری آرم برای هسته اصلی پردازشگر می توان از ترانزیستورهای بسیار کمتری استفاده کرد و این باعث می‌شود که پردازنده بسیار کم‌مصرف شود، کم‌تر داغ کند و نیازی به خنک‌کننده یا فن نداشته باشد. در مقابل معماری x86 وجود دارد و در پردازنده‌های Intel و AMD استفاده می شود و نیازمند میلیون‌ها ترانزیستور هستند و همین مسئله باعث افزایش توان مصرفی و داغ شدن آنها می‌شود.

طراحی ساده پردازنده های Arm باعث شده است که پردازش های چندهسته ای کارآمدتری داشته باشیم و برنامه نویس ها نیز راحتتر برای آن کدنویسی کنند. با اینکه میزان throughput پردازش ها در arm با معماری x86 و سردمدار آنها اینتل، قابل مقایسه نیست ولی گاهی اوقات عملکرد پردازشگرهای arm از اینتل در بعضی از اپلیکیشن هایی که در هر دو معماری وجود دارند، قویتر است.

رقابت بین این دو معماری با شدت زیادی در حال ادامه است و در حال حاضر پردازشگرهای arm به لپ تاپ ها و حتی سرورها نیز راه یافته اند.

مشخصات مک بوک جدید ایر

همان‌طور که انتظار می‌رفت مک‌بوک ایر به‌لحاظ ظاهر و طراحی هیچ تفاوتی با نسخه‌ی اینتل ندارد و همانند گذشته با ضخامت باریک، بدنه‌ی یکپارچه‌ی آلومینیومی و کیبورد مجیک مجهز به مکانیزم قیچی تولید می‌شود. همچون گذشته مک بوک ایر جدید از نمایشگر ۱۳٫۳ اینچی رتینا با وضوح ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل و حاشیه‌های نسبتاً باریک بهره می‌گیرد با این تفاوت که اکنون از فضای رنگی گسترده‌ی P3 نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه مک بوک ایر اینتل و M1

تغییرات اصلی مک‌ بوک ایر در داخل آن رخ می‌دهد؛ جایی‌که تراشه اختصاصی M1 توان پردازشی موردنیاز کاربر را با بهره‌وری بالاتر و مصرف انرژی کمتر فراهم می‌سازد. این تراشه در دو نسخه‌ با گرافیک ۷ یا ۸ هسته‌ای درون مک بوک ایر بکار می‌رود؛ اما در هر دو نسخه، پردازنده‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای و واحد پردازش مرکزی ۱۶ هسته‌ای دردسترس هستند. از طریق بهینگی بسیار بیشتر تراشه‌‌ی اختصاصی M1، کوپرتینونشین‌ها مک‌ بوک ایر را با سیستم خنک‌کننده‌ی پسیو (بدون فن) تولید می‌کنند.

اپل می‌گوید CPU داخل تراشه‌ی M1 به‌مدد ۴ هسته‌ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرفش در مجموع بالغ‌بر ۳٫۵ برابر و GPU هشت هسته‌ای آن نیز تا ۵ برابر سریع‌تر از نسل گذشته عمل می‌کنند. از سوی دیگر به خاطر واحد پردازش مرکزی ۱۶ هسته‌ای M1 پردازش‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین (ML) نظیر تشخیص چهره یا شناسایی اجسام، تا ۹ برابر سریع‌تر صورت می‌گیرد.

مک بوک ایر جدید در نسخه‌ی مجهز به گرافیک ۷ هسته‌ای از ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم یکپارچه به‌همراه حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶، ۵۱۲، ۱۰۲۴ یا ۲۰۴۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد؛ درحالی‌که نسخه‌ی مجهز به گرافیک ۸ هسته‌ای با رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲، ۱۰۲۴ یا ۲۰۴۸ گیگابایتی دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. اپل می‌گوید به‌لطف کنترلر حافظه‌ی موجود در M1 و حافظه‌های جدید، ماژول‌های SSD مک‌بوک ایر بالغ‌بر ۲ برابر سریع‌تر از گذشته هستند.

مشخصات مک بوک ایر M1

اولترابوک محبوب اپل جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و دو پورت USB 4 با پشتیبانی از USB 3.1 Gen 2 (پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه) و تاندربولت ۳ (پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه) را دراختیار کاربر می‌گذارد. این پورت‌‌ها هم‌اکنون از گرافیک اکسترنال پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما به‌کمک آن‌ها می‌توان یک نمایشگر اکسترنال با وضوح ۶K و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز را به مک‌بوک ایر متصل کرد.

مک بوک ایر اسپیکرهای استریو با پشتیبانی از دالبی اتموس، ماژول Wi-Fi 6 و بلوتوث ۵ را در بطن خود دارد. این لپ‌تاپ همانند گذشته از وب‌کم ۷۲۰p استفاده می‌کند؛ اما اکنون به‌لطف پردازنده‌ی سیگنال تصویر داخل تراشه‌ی M1 تصاویر را با نویز کمتر و گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری ثبت می‌کند.

مدل های مک بوک ایر M1

این لپ تاپ در دو مدل MacBook Air و MacBook Air Pro به بازار عرضه می شود. مدل پایه ای آن با قیمت ۹۹۹ دلار و مدل پرو ۱۳ اینچی با قیمت ۱۲۹۹ دلار به فروش خواهند رسید. مدل پرو ۱۶ اینچی نیز با ۲۳۹۹ دلار عرضه می شود.

در مدل پایه ای، فن لپ تاپ حذف شده است اما در مدل پرو همچنان فن وجود دارد.

عمر باتری مک بوک ایر M1

ادعا شده که باتری مک بوک ایر M1 می تواند تا ۱۸ ساعت در اجرای ویدیو و ۱۵ ساعت وب گردی در حالت وایرلس، دوام بیاورد. ادعای بسیار بزرگی است که تفاوت زیادی با لپ تاپ های دیگر دارد. با اینکه سایز باتری نسبت به آخرین مدل Air بزرگتر نشده اما ۵۰ درصد قویتر از آن عمل می کند. البته باید بدانید که اگر بسیاری از برنامه های کاربردی بر اساس چیپ M1 طراحی شوند، در آینده کارکرد بسیار بهتری را نیز از باتری مشاهده خواهیم کرد. درست به مانند نرم افزار سافاری که در نسخه جدید، برای استفاده از این چیپ طراحی شده و توانسته سرعت و عملکرد بسیار بهتری در مقابل سایر رقبا از خود نشان دهد.

مقایسه باتری مک بوک ایر

 

در پایان می توانید مشخصات کامل این لپ تاپ را در زیر مشاهده نمایید:

Laptop Class Ultraportable
Processor Apple M1
RAM (as Tested) ۸ GB
Boot Drive Type SSD
Boot Drive Capacity (as Tested) ۲۵۶ GB
Screen Size ۱۳.۳ inches
Native Display Resolution ۲,۵۶۰ by 1,600
Touch Screen No
Panel Technology IPS
Variable Refresh Support None
Screen Refresh Rate ۶۰ Hz
Graphics Processor Apple M1
Wireless Networking ۸۰۲.۱۱ax, Bluetooth
Dimensions (HWD) ۰.۶۳ by 11.97 by 8.36 inches
Weight ۲.۸ lbs
Operating System Apple macOS
Tested Battery Life (Hours:Minutes) ۲۹:۰۱
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا